„Същината на банковия сектор не се е променила през последните 500 години, но промени като цяло има”, това каза главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян по време на лекция пред ученици от Американския колеж в София.

„Банките приличат много повече на ИТ компании. Освен това работното време вече не носи ограничания. С помощта на онлайн и мобилно банкиране, всеки от нас има банка в джоба си“, посочи Хампарцумян.

По думите му, едно от големите предизвикателства пред банките е да предложат на клиентите баланс между сигурност и бързина.

„Никой клиент няма да чака 20 минути да бъде идентифициран, например, ето защо банките постоянно оптимизират системите си за сигурност и наемат повече хора, които да работят в тези отдели“, обясни банкерът.

Според него това е типичен пример за изчезването на някои професии и появяването на нови.

Учениците засегнаха и темата за новите играчи на пазара на финансови услуги.

„Новите играчи на финансовия пазар не са на всяка цена опасни или задължително конкуренция на банките. Те много се различават в структурата и в капитала си“, каза банкерът.

На въпрос дали банките са си взели поука след кризата през 2008 г., Хампарцумян обясни, че има промяна в начина, по който се дават кредити, но има и много фактори, които е трудно да бъдат предвидени.

„В нашия занаят има така наречената криза на растежа. Като пример давам следната ситуация: някой, който е бил успешен в управлението на един гараж, не е непременно успешен, когато трябва да ръководи 20 гаража. Така че дали един успешен бизнес ще остане такъв, след като се разшири и увеличи капитала си, е въпрос за милион долара“, добави банкерът.