Списание Businessweek и Interbrand публикуваха своята класация на Топ 100 на най-успешните глобални търговски марки. В подреждането се вземат предвид много индикатори. Включени са само компании, които реализират поне една трета от продукцията си в чужбина (за да могат да се нарекат глобални), които са познати и на потребителите в други сфери, и които оповестяват публично финансови данни за състоянието си.

Анализът тази година показва колко трудно за една компания е да си възвърне реномето, след като то веднъж е пострадало. За пример от списанието посочват Форд и Gap, които са загубили съответно 19% и 15% от пазарната си стойност. Дори и такива безспорни лидери като Кока-Кола могат да имат проблеми в търсенето на начини за увеличаване на печалбата си. Компанията е начело на класацията за седма поредна година, благодарение на това, че е голяма и позната във всички точки на света, но наскорошната й инициатива към здравословни напитки и храни все още не е дала резултат.

Все пак има случаи на „завръщане“ в големия бизнес. Тази година в класацията има няколко такива. „Добре е да се учим от големите компании, но най-добре е да се учим от онези, които са изпаднали в труден период, съвзели са се и пак са сред най-печелившите“, казва Джез Фрамптън, изп. директор на консултантската компания Interbrand.

Да вземем например трудностите на Nokia. При положение, че е номер 5 в касацията някои не биха разбрали за какво точно „завръщане“ става въпрос тук, но Фрамптън твърди, че случаят е точно такъв. Компанията увеличи с 12% пазарната си стойност, след като през 2004 г. продажбите й не вървяха добре. Nokia осъзна, че фокусирането над производство на евтини продукти за развиващите се страни може и да разширява пазарите й, но не съвпада с очакванията на клиентите в САЩ и Европа, които искат супермодерни телефони, чрез които да гледат клипове и да сърфират из интернет.

Други компании, които предприеха успешни действия за стабилизацията си са Nintendo Co, с успешна кампания за привличане на нови клиенти, Audi, които догонват BMW, Hewlett-Packard и Citibank.

Ето и Топ 10 на глобалните търговски марки според Businessweek и Interbrand:

1. Coca-Cola, оценена на 65.324 млрд. долара.
Компанията е все още номер едно, но е доста притеснена от факта, че на запад все повече хора считат безалкохолната напитка за нездравословна, а вариантът Coke Zero все още не е толкова успешен, колкото Coca-Cola се надяваше да бъде.

2. Microsoft, оценена на 58.709 млрд. долара.
Лансирането на Windows Vista и Xbox поддържат лидерските позиции на компанията.

3. IBM, оценена на 57.091 млрд. долара

4. GE, оценена на 51,569 млрд. долара,компанията има претенции да е „най-зелената“ марка в света.

5. Nokia, оценена на 33.696 млрд. долара, компанията разширява пазара си, като предлага високо технологични продукти на запад и по-евтини в развиващите се страни.

6. Toyota, оценена на 3.070 млрд. долара, е все още най-големият производител на автомобили в света по пазарна капитализация, компанията трупа и точки с въвеждането на нови хибридни модели.

7. Intel, оценена на 30.954 млрд. долара, е най-големият производител на чипове света.

8. McDonald's, оценена на 29.398 млрд. долара. С нова визия на ресторантите и по-здравословна храна McDonald се надява да запази господството си на най-успешна верига за бързо хранене в света.

9. Disney, оценена на 29.210 млрд. долара. В последните години Дисни залага успешно на франчайзинг.

10. Mercedes-Benz, оценена на 23.568 млрд. долара. Продажбите са нараснали едва с 1.8% за първата половина на година, което означава, че BMW и Audi вече я догонват.

Други компании в дългия списък, които си струва да споменем са тези, които са се изкачили най-много за тази година. Това са Google, оценена на 17.837 млрд. долара, която се придвижва с четири места по-нагоре до номер 20; Zara, оценена на 5.165 млрд. долара и изкачила се с 9 места до номер 64; Apple (11.037 млрд. долара), които се придвижват с 6 места напред до номер 33; Nintendo (7.730 млрд. долара), които са със 7 места по-нагоре до номер 44 и Starbucks (3.361 млрд. долара) на номер 88.

Тези, които падат най-много надолу са Ford (с 11 места до номер 41), Gap (с 9 места до номер 61), Kodak (с 12 места до номер 82), Pizza Hut (с 8 места до номер 74) и Motorola (с 8 места до номер 77).