Предприемачите рискуват собствените си средства, за да разработват какво ли не, от хибридни автомобили до системи от панели за слънчева енергия. Ето и някои от най-добрите концепции, според CNNMoney.com.

Бързо придвижване


На Стив Фамбро му е било омръзнало от хора, които профучават покрай него на магистралата в лентата за автомобили за съвместно пътуване (т. нар. карпул) и решава да направи нещо по въпроса. Фамбро се заема да проектира превозно средство на три колела, което технически погледнато е мотоциклет и би му позволило да пътува удобно до работа, движейки се легално в същата лента. С помощта на финансова инжекция в размер на 20 млн. долара от Idealab, компанията на Фамбро Aptera се очаква по-късно тази година да започне производство на електрическия хибрид, който е с цена от 30 000 долара.

Соларна енергия

Компанията Sungevity, базирана в Бъркли, Калифорния, се стреми да направи за бизнеса със соларна енергия това, което Dell направи за персоналните компютри, а именно да цифровизира цялата операция, за да намали цените и да създаде масов пазар. Ако впишете адреса си на уеб сайта на Sungevity, софтуер, използващ сателитна връзка, заснема покрива на дома ви, изчислява размерите му, избира подходящите соларни панели и показва как биха изглеждали, след като се инсталират, като в същото време изчислява възвръращаемостта ви от инвестицията. След като поръчката е дадена, соларните панели биват доставени до дома ви, а екипът, който трябва да ги инсталира също не закъснява.

Рециклиране


Не всеки си прави труда да рециклира. Това е обикновен факт от живота, който Рон Гонен намира за безкрайно разочароващ. Така през 2004 г. бившият консултант в Deloitte създава във Филаделфия RecycleBank, стартъп компания, която плаща на хората за отпадъците им, които биха могли да се рециклират (главно под формата на ваучери за подаръци от магазини, като Whole Foods), след което извозва боклука и дори го сортира в преработвателния завод. Собствениците на домове харесват възможността да могат да проследяват боклука си. Гонен инсталира радио предаватели на кофите им за боклук и така те разбират колко им остава до следващия ваучер и колко дървета са спасили техните боклуци за рециклиране.

Електричество от морски вълни


По-късно тази година близо до бреговете на северна Португалия три енергийни конвертора, които изглеждат като гигантски морски змии, ще започнат да произвеждат електричество от недружелюбните вълни на Атлантическия океан. Причиненото от вълните движение на тези полупотопени цилиндри впомпва течност под високо налягане през хидравлични двигатели, които впоследствие задвижват електрически генератори. Кабел отвежда електричеството до съоръжение на брега, където то се включва в електроразпределителната мрежа. Проектът е разработен съвместно от базираната в Единбург Pelamis Wave Power и от американската EnerSys.

Мощен вятър


Компанията Makani Power се опитва да произведе енергия посредством технологии за улавяне на вятър на голяма височина. Това е всичко, което 34-годишният австралийски основател на компанията Сол Грифит иска да сподели засега. Компанията обаче не може да прикрие дейността си напълно. Не и когато основният й инвеститор е Google.org, филантропичното дружество на технологичната компания. Впрягането на вятър на голяма височина, поне на теория, има по-голям потенциал от съществуващите вятърни паркове, които генерират 1% от нуждите от електричество в САЩ. На по-голяма височина вятърът е по-силен и по-постоянен.

Супер буболечки

Представете си гориво, което може да изгаря в днешните автомобили, камиони и самолети, докато в същото време намалява емисиите на парникови газове с до 80%. Глупости? Не така смятат основателите на Amyris, калифорнийска компания с петгодишна история. Учените Джей Кизлинг и Джак Нюман са проектирали микроорганизъм, който действа като малка фабрика и посредством ферментацията на захар отделя въглеводород със свойства, сходни до тези на бензина, дизела, керосина и самолетното гориво. Amyris пуска първите си буболечки да работят върху захарна тръстика, тъй като в отглеждането и преработката й се отделят по-малко емисии, в сравнение с етанола от царевицата.

Бетонен разтвор

Живеем в бетонен свят, а производството на цимент, ключов компонент на бетона, е огромен източник на емисии на парникови газове. И понеже бетонът често е запечатан с непромокаема химическа мембрана, той трудно се рециклира. Базираната в Ню Джърси Hycrete заменя тази мембрана с непромокаем разтвор, който се смесва със самия бетон. Това позволява бетонът да бъде рециклиран, което от своя страна намалява производството на цимент.

Фантастична биопластмаса

През 2005 г. CEO-то на Cereplast Фредерик Шиър разбира, че е време неговият бизнес с биопластмаса да премине на следващото ниво. Cereplast вече е доказала, че разграждащите се пластмасови чаши, в чието производство компанията използва скорбяла, са равни по качество и издръжливост на тези, направени от нефт. Така Cereplast преустановява доставката на готовите продукти и започва да продава съставните им компоненти: разграждащи се смоли, произведени от житно зърно и тапиока, на които са нужни около 180 дена, за да се превърнат в купчина компост. В момента компанията предлага хибридни смоли, което са произведени наполовина въз основа на нефт и наполовина въз основа на скорбяла и се използват в продукти, като мобилните телефони.

Хипер возило

Базираната в Лос Анджелис Venture Vehicles смята, че двуместните й превозни средства на три колела, наречени VentureOne, ще се харесат както на загрижените за природата шофьори, така и на търсачите на силни усещания. Все пак не трябва да си скучен, за да бъдеш “зелен”, казва съоснователят на компанията Хауърд Ливайн. Компанията очаква хибридните й автомобили, които използват технология по лиценз на Холанска компания, да изминават 100 мили с един галон гориво и да развиват скорост до 120 мили в час. Моделите ще се продават в началото на 2010 г. Ливайн и партньорът му Иън Брус споделят, че популярността на хибриди, като Тойота Приус, са ги окуражили да създадат Venture Vehicles.