Олимпийските игри в Пекин, които ще започнат в петък, разбиха още един рекорд- те са най-скъпите в историята, пише в. "Коммерсантъ". Спортистите, които ще получат медали от Олимпиадата, ще станат по-богати с поне 90 хил евро, докато премията от Игрите в Атина беше 50 хил. Различни са и премиите, обявени от федерациите на отделните страни.

Самите домакини, които искат отборът им да се представи максимално добре на "домашната" Олимпиада, дават премия от 1 млн. долара на всеки китайски шампион. Остава само да се припомни, че през последните години Пекин отстъпва по брой олимпийски медали от лятна Олимпиада единствено на САЩ, които впрочем ще раздадат скромната премия от 25 хил. долара. За компенсация основният спонсор на американския отбор- USOC (Олимпийският комитет на САЩ), ще платят на всеки участник по 1 млн. долара, а след това ще бъдат сключени и редица рекламни договори.

Освен спортистите, печеливш от Олимпиадата в Пекин ще бъде и МОК, за който основен доход ще остане продажбата на правата за излъчване.

От началото на комерсализацията си през 80-те, МОК извървя дълъг път. Игрите в Москва донесоха печалба от 88 млн. долара, а всички следващи с по 200-300 млн. повече. Така че тези в Пекин трябва да донесат печалба на МОК в размер на 1.7 млрд. долара.

Организацията обаче ще запази едва 8% от тях, а всички други ще бъдат раздадени на международни спортни федерации и национални олимпийски комитети.

По-малки са прогнозираните печалби за самите китайски организатори, които ще спечелят около 1 млрд. долара, но на фона на рекордните си разходи.

Пекинската Олимпиада може още от сега да се счита за символична. Най-малкото защото показва провала на политиката за намаляване на разходите на президента на МОК Жан Рок.
За Игрите в Атина бяха планирани разходи от 3 млрд., но при реализацията те достигнаха 13 млрд. Преди четири години това беше рекорд, но Китай успя да го надмине.

Инфраструктурата на Пекин и неговите околности беше почти напълно преобразувана за голямото събитие. "Най-евтини" се оказаха спорните съоръжения- 31 състезателни и 45 тренировъчни, на стойност 1.9 млрд. долара. Останалото обаче- строителство на пътища, хотели, преселване на хора, излезе 38 млрд. долара.

Този рекорд вероятно няма да бъде надминат скоро, защото Лондон се надява да се справи с подготовката с бюджет около 25 млрд. долара.

Всъщност не бива да се мисли само в преки доходи. Според Китайската асоциация за икономически изследвания подготовката е дала чувствителен икономически импулс- БВП се е повишил с 12.3% в столицата спрямо 2006 г. , достигайки 132 млрд. долара.

По време на Игрите се очакват и странични приходи от 2 млрд. долара- сравнително малко спрямо колосалните разходи.

Спонсорите обаче се надяват на високи печалби. Компаниите ще платят по 80 млн. долара за статута на официален партньор на Олимпиадата. МОК ще получи общо 1.3 млрд. долара от тях.

От своя страна те се надяват на нещо повече от морално удовлетворение, особено като се има предвид, че Олимпийските игри през 2008 г. се провеждат в страна с население от почти 1.5 млрд. души и 250 млн. средна класа (активни потребители).

Практиката показва, че спонсорите имат основание да очакват дивиденти. През 2000 г. Xerox например отчете 20% ръст на печалбата в Австралия, а Samsung съобщи за увеличение на продажбите и на разпознаваемостта на бренда.

Не всички обаче са убедени в това, че спонсорирането на Олимпиада е доходоносна работа. Според изследване на China Market Research Group около 80% от китайците не знаят кои са компаниите, спонсориращи Игрите. Повечето не смятат, че присъствието на дадена компания като спонсор ще промени избора им при покупка.

60% са убедени, че Nike спонсорира Олимпийските игри, докато МОК работи с Adidas. По-същия начин стоят нещата и с вечните врагове Coca-Cola и Pepsi. Един от допитаните отговаря: "И изобщо какво ми пука, че Coca-Cola е спонсор. Pepsi е по-вкусна".

От 5% китайци, които все пак знаят кои са спонсори на Олимпийските игри в Пекин, няма и 1%, които твърдят че са готови да предпочетат една или друга компания само заради символиката.