Официалните партньори на Олимпийските игри влагат милиони долари за ексклузивното право да рекламират по време най-голямото спортно събитие в света. Има обаче и такива, на които олимпийската символика излиза практически безплатно, пише в. "Коммерсантъ".

Reebok например няма никога да забрави Олимпийските игри в Атланта през 1996 г., когато беше официален спонсор. На финала обаче трябваше да подели короната с Puma и Nike, които на всичко отгоре не бяха заплатили и цент за правото да бъдат официален партньор.

Puma успя да привлече вниманието, след като британският спринтьор Линфорд Кристи се появи преди финала със сини контактни лещи с логото на компанията. Снимките му обиколиха целия свят.

Другият заклет конкурент на Reebok Nike просто раздаде на зрителите по трибуните флагове със своето лого. Официалните спонсори можеха само да наблюдават как хората размахват знаменцата пред камерите.

Подобни бяха причините за откази от партньорство и на други големи спонсори на Олимпийските игри - IBM., Xerox. Тази година Пекин ще стане лебедова песен за Kodak, която беше спонсор в продължение на 20 години. Компаниите иначе посочваха различни причини- промяна на рекламната стратегия, финансови трудности.

Един от най-изобретателните "паразити" около Игрите безспорно е Nike. През 1984 г. в Лос Анджелис, когато официален спонсор беше Converse, тя монтира свое табло до стадион Los Angeles Coliseum. А през 1992 г. закупи всички билбордове в близост до олимпийските обекти.

Така независимо от забраната реклами на компании, които не са спонсори на Олимпийските игри, да не се поставят в обсега на камерите, Nike се радваха на достатъчно често включване на логото си в кадрите.

Макар че МОК полага огромни усилия за предпазване на спонсорите си, все още остават достатъчно вратички. Най-простият начин е закупуване на рекламно време по време на предаването на Игрите. От това се възползва Wendy's в Лилехамер през 1994 .г, когато спонсор беше McDonald's. Тя успя да си спести по този начин 8 млн. долара.

Други просто пускат рекламни клипове, свързани с някакъв вид спорт, представен на Олимпиадата. Проучванията показват, че това изключително често обърква зрителите. В момента това например прави компания "Элдорадо".

Пример за "нагъл паразитизъм" беше реклама на конкурентна на Coors пивоварна, която постави своя реклама на обратната страна на билбордовете на официалния спонсор със слоган: "Нашите супервечери, нашата бира".

Reebok, поучена от печалния си опит, се оказа, че може да действа не по-малко подломно от конкурентите си. През тази година тя пусна в продажба модели, във вътрешната страна на които има специален знак "1 of 2008", свидетелстващ за ексклузивността на покупката.

И след толкова паразитизъм, може би е интересно да се разбере кой всъщност е официален спонсор на Олимпиадата в Пекин.
Тази година това са 12 компании: McDonald's, Samsung, Kodak, Visa, Coca-Cola, Panasonic, Atos Origin, GE, Lenovo, Manulife, Omega и Johnson & Johnson.

Четиригодишният договор на всяка една от тях е започнал от сумата 65 млн. евро, в които не са включени телевизионните и други реклами, а само правото на използване на олимпийското лого.

Сн.: Линфорд Кристи позира със сини контактни лещи с логото на Puma (Коммерсантъ)