Служителите у нас да могат да проверяват онлайн, размера на изплатените им заплати, които работодателите декларират пред Националната агенция за приходите, е една от идеите, които обсъждат в приходното ведомство. Причина за това са случаите, в които фирми посочват изплатени суми, които хората реално не са получили. Така работниците ще могат да следят, дали работодателят им е коректен от тяхно име пред НАП. Ккто е известно, приходната агенция, така или иначе регулярно получава от фирмите информация за изплатените от тях доходи - заплати, хонорари, граждански договори и т.н., пише в. „Стандарт”.

Другата електронна услуга, която се обсъжда, е подобни проверки гражданите и фирмите да могат да правят в дневниците за покупки и продажби по ДДС, които търговците подават в НАП. Идеята е всеки да може да провери само за себе си, дали изненадващо не е посочен от някой търговец като получател на стока или услуга. Като целта е чрез двойната проверка - от НАП и от самите граждани и фирми, да се ограничат възможностите за укриване на налози.

НАП ще предложи на гражданите няколко нови услуги през тази година. Така например, при покупка на имот, новият собственик ще може да уведоми за това общината чрез декларация подадена по интернет. Сега при придобиване на имот, без значение дали е купен, наследен или новопостроен, собственикът трябва да подаде писмена декларация в общината, където се намира жилището или вилата.

Друга електронна услуга на НАП, която ще стартира през 2017 г., е подаване на онлайн декларация до общината при придобиване на автомобил, когато има двама или трима съсобстеници. И в момента, ако човек си купи кола, след като я регистрира в КАТ данните автоматично се подават в общината и той няма нужда да подава писмена декларация за да се определи размера на данъка за нея. Но ако има съсобственици - например двама братя получат автомобил като наследство, в момента декларацията трябва да се подаде лично. През 2017 г. и тези декларации ще може да се пускат по интернет, като от 1 февруари услугата вече стартира в София.

Друга електронна услуга на НАП, която ще бъде въведена през тази година, е електронно връчване на документи на гражданите, свързани с възстановяване на надвнесен данък. Онлайн ще може да се подава и искане от страна на фирма за възстановяване или прихващане на данъци. От тази година онлайн ще може да се подава и искане за издаване на удостоверение А 1 за приложимост на законодателството, например при командироване на работници в страни от ЕС. Всички тези електронни услуги на НАП ще може да се ползват с Персонален идентификационен код (ПИК), който се взима безплатно от офис на приходната агенция.