Собственици на електрически автомобили печелят до 1 530 долара на година, като просто паркират колите си и връщат неизразходената енергия обратно в електрическата мрежа.

Подобна политика съществува в Дания, където Nissan Motor Co. и най-голямото италианско електроразпределително дружество Enel SpA показват как батериите в електрическите автомобили могат да помогнат в търсенето на баланса между предлагане и търсене на енергия.

Освен всичко друго, това е и чисто нов канал, чрез който собствениците на коли, захранвани на ток, могат да реализират печалби, пише Bloomberg.

Технологията, използвана за връзка между превозните средства и електропреносната мрежа, е едно от предизвикателствата пред компаниите в този бизнес, които полагат все повече усилия да свържат енергията, генерирана от вятърни и соларни източници в своята мрежа.

Масовото навлизане на електромобилите изисква операторите на елекрическите мрежи стриктно да следят кога водачите се връзват, за да заредят с енергия возилото си, за да променят гладко подаваните потоци по мрежата.

„Ако сляпо разгърнем на пазара голям брой електрически коли, без визия за контрол на начина, по който те влияят на електропреносната мрежа, ще създадем нов проблем“, коментира Франциско Каранза, директор Енергийни услуги в Nissan Europe.

Въпреки че японският производител Nissan извършва тестове с повече от 100 коли в Европа, само потребителите в Дания имат достъп до услугата за връщане на електричество обратно в мрежата.

Така собствениците на електромобили в Дания печелят до 1 300 евро годишно, използвайки двупосочните точки за зареждане, казва Каранза.

В някои страни има рестрикции за подобна политика. Така например, във Великобритания, компанията трябва да е продала поне 150 електрически коли, за да започне да заплаща на потребителите върнатата енергия. Това ще се случи в края на тази година, посочва експертът.

„Това е възможно. Просто е въпрос на време да бъдат намерени подходящите бизнес модели, за да разгърнем тази политика в широк мащаб“, добавя Каранза.

Навлизането на електрическите коли по света се очаква да се засилва с бързи темпове, което поставя под въпрос ефективността на електрическата мрежа.

По данни на Bloomberg New Energy Finance, потреблението на електроенергия от електромобили ще скочи до 1800 терават часа през 2040 г. За сравнение, в наши дни електрическите коли „гълтат“ общо едва 6 терават часа.