Шефът на Rolls-Royce призова за „колкото се може по-малко промени” след брекзит, за да се ограничат ефектите върху британския бизнес след напускането на Европейския съюз.

„Колкото по-далеч от настоящото статукво стигнем, толкова по-трудно ще бъде”, казва Уорън Ийст, цитиран от BBC.

Компанията иска да запази възможността да прехвърля автомобилни части и персонал между границите на Великобритания и ЕС.

Напускането на митническия съюз и единния пазар може да означава край на свободното движение на хора и стоки.

Думите на Ийст дойдоха по време на авиоизложение в Париж. Той предупреди, че и други компании ще бъдат засегнати от „тежък” брекзит.

„Авиоиндустрията е доста международно свързана, като има и други играчи част от нея, които оперират между границите на Великобритания и ЕС. Всички тези други компании ще изпаднат в същото положение както нас”, посочи Ийст.

Думите на на шефа на Rolls-Royce идват след като редица представители на бизнеса на Острова вече призоваха за по-мека развръзка на преговорите за брекзит. Официалните разговорите за отделянето на Великобритания от Общността вече стартираха в Брюксел в началото на тази седмица.

Джош Харди от Конфедерацията на британските индустриалци, вече посочи, че поставянето на икономиката на първо място трябва да е новият приоритет на настоящото правителство.

В същото време обединен доклад на Националния институт за социални и икономически проучвания и Експертния институт за персонал и развитие, сочи, че прекратяването на свободното движение на работници идващи от ЕС, ще ощети британския бизнес и публичните услуги в страната. Те посочват, че ще има нужда, както от квалифицирани, така и от неквалифицирани работници във времената след брекзит.

По думите на Ийст, когато Великобритания излезе от ЕС, тя няма вече да бъде част от Европейската агенция за авиационна безопасност, която регулира индустрията и сертифицира авиационните продукти.

Подобен сценарии би бил голям проблем за компании като Rolls-Royce, чиито двигатели се използват в търговски самолети.

Все пак има възможност Великобритания да остане асоцииран член на агенцията, както понастоящем са Швейцария и Норвегия.

Rolls-Royce среща трудности през последните няколко години, които достигнаха своята кулминация в началото на тази година. Тогава компанията плати 700 млн. паунда, за да уреди обвиненията срещу нея за подкупи във Великобритания и САЩ.

Това, заедно с поевтиняването на паунда в резултат на референдума за излизане от ЕС, донесоха стабилна загуба за компанията в размер на 4.6 млрд. паунда за 2016 година.

Ийст, който стана изпълнителен директор на Rolls-Royce преди почти 2 години, заяви, че очаква подобрение във финансовите резултати през тази година.

Той даде да се разбере, че компанията ще спре с големите съкращения на персонал, като това, което доведе до освобождаване на 800 души, заети в звеното за яхти на Rolls-Royce, в края на миналата година.

Rolls-Royce има 23 хил. служители във Великобритания и общо 55 хил. по целия свят.