Саудитска Арабия планира да разположи PR центрове в Европа и Азия, като част от план за промяна на негативния образ на страната в медиите.

Ходът идва в момент, в който Рияд застана в основата на необичайното ембарго над Катар. Арабската страна понася критики и за ролята ѝ в унищожителната война в Йемен, където има обвинения, че е бомбандирала цивилно население.

Саудитското Министерство на информацията ще разположи PR центровете в Лондон, Берлин, Париж и Москва до края на този месец, според документи, прегледани от Financial Times.

Целта на цялото начинание е „промотиране на променящото се лице на Кралство Саудитска Арабия пред останалия свят и подобряване на международното възприемане на кралството”, пише в документа.

Инициативата ще се разшири през следващата година, като подобни PR хъбове ще бъдат създадени и в Пекин, Токио, Мумбай и други големи градове, сочи документът.

Въпреки това обаче, хора, близки до събитията, отбелязват, че плановете все още са в начален стадий на реализация.

Саудитска Арабия полага усилия от години, за да подобри имиджа си пред Запада. Страната е обвинявана в промотиране на екстремна форма на ислям, лошо отношение към жените и нарушаване на човешките права.

По-агресивната външна политика, водена от принц Мохамед бин Салман, постави страната под по-сериозно наблюдение.

Рияд води коалиция, която се сражава срещу бунтовниците в Йемен, като конфликтът навлиза в своята трета година, причинявайки една от най-големите хуманитарни кризи в света – милиони хора страдат от недостиг на храна и висок риск от заразяване с холера.

Саудитска Арабия също така е една от четирите арабски страни, наложили ембарго над Катар, създавайки по този начин най-сериозния дипломатически скандал в Персийския залив от десетилетия насам.

Кризата предизвика притесненията на западните дипломати, които наблюдават как техните съюзници се обръщат един срещу друг, предизвиквайки сериозна неяснота около бъдещето на региона.

Катар, която е световен лидер по износ на втечнен газ и една от най-богатите страни в света, също похарчи милиони долари за лобизъм, за да се противопостави на твърденията на съседите си, че спонсорира тероризма.

Според някои анализатори, Катар е победил в играта на думи.

Анкета, проведена в Европа, сочи, че имиджът на Саудитска Арабия е наранен в резултат от натиска ѝ на Катар и военната интервенция в Йемен.

Действията за подобряване на позициите на Саудитска Арабия е част от амбициозните планове за реформи на принц Мохамед, който се цели в модернизация на икономиката, привличане на чуждестранни инвестиции и намаляване на зависимостта на страната от петрола.

Част от дейностите, с които ще се занимават PR центровете, са свързани с пускането на съобщения до медиите, публикуването на съдържание в социалните мрежи и отправянето на покани до влиятелни интернет дейци да посетят Саудитска Арабия.

Министерството на информацията има желанието да използва компании за връзка с обществеността, за да „дистрибутира саудитската перспектива за глобално развитие като отговор на негативните/неправилни публикации за кралството”, пише в документа.

PR хъбовете ще промотират и културата на Саудитска Арабия чрез арт изложби и религиозни дискусии.