Шпионската война на XXI век

1850
Шпионската война на XXI век

Бизнесът е война. Война за място под слънцето, за увеличаване на мястото на пазара, за технологично лидерство, в това число и за използване на достиженията на конкурентите или за борба с мошениците.

А за да не понася твърде тежки загуби на бойното поле, човечеството е изобретило разузнаването. И бизнесът също използва разузнаване, разузнавачи, шпиони и диверсанти, за да победи.

Бизнес разузнаването все по-често е свързано с интернет. То е необходимо, за да се определи съотношението на силите между конкурентите (а понякога и между партньорите), да се организира стратегия, да се предпази от неочакваната действителност.

В разузнаването също има позволени и непозволени средства, пише в свой анализ в. "Коммерсант".

Кой стои пред мен?

Интернет промени начините на бизнес разузнаване. От публикуваната в мрежата информация може да се получат сведения за това кой стои зад дадена компания, какви бизнес интереси са в основата на учредяването й, има ли конфликти с други компании.

Наистина, в повечето случаи не може да се мине и без намесата на държавни служители, които имат информация за това кой стои зад юридическите лица.

На въпроса доколко това е законно и почтено директорът на Специалната информационна служба на Русия Юрий Адашкевич ясно разграничава какво е конкурентно и бизнес разузнаване и промишлен шпионаж.

"Бизнес разузнаването работи с открити източници и използва "бели", законни методи, а промишленият шпионаж е нещо съвсем различно", казва той. "Съществува мит, че благодарение на интернет, събирането и анализът на информацията може да бъде направен от всеки, но обикновено информацията е твърде много и може да бъде анализирана ефективно само от специалисти".

Така през 2003 г. в Русия се появява "Медиалогия"- компания, специализирана в бизнес разузнаването. Тя работи с 3 хил. руски и около 200 чуждестранни източници, наблюдава блогове и сайтове, анализира и предоставя информация.

В САЩ пазарът на конкурентното разузнаване през 2007 г. е реализирал печалби от 1 млрд. долара. Вече не само големи, но и редица средни компании прибягват до това средство. Прогнозите са, че щатският пазар на услугата ще нарасне десеторно до 2012 г.

При това в САЩ степента на откритост на информацията е много висока. Ако се интересувате, можете да научите чрез интернет от това кой стои зад дадена компания до това колко са сметките й за електроенергия и платени ли са навреме.

В търсене на слабото звено

Днешният шпионин не седи в автомобил зад офиса на някоя компания с бинокъл, не се рови в кофите за боклук в търсене на полезна информация и всъщност, изобщо не иска да го наричат шпионин.

Той предпочита да бъде наричан анализатор, специализиран в областта на конкуренцията. Той знае къде е уязвима дадена компания, какви са слабите й места, как може да бъде атакувана, каква е реалната структура на собствеността.

Анализатор под кодовото име Андрей разказва следния случай: "Компания преговаря за покупката на търговски център в Московска област и се нуждае от информация за възможни нарушения на строителя.

Събрахме имената на ключови служители и при изследване на информацията в интернет се оказа, че главната счетоводителка търси работа.

Извикахме я на интервю и и обяснихме, че се нуждаем от "оптимизация на данъчната тежест", т. е. укриване на данъци. Тя каза, че решава и сега достатъчно ефективно такива въпроси. Това ни насочи накъде да вървим.

Започна разследване, послед дело, а търговският център беше продаден значително по-евтино, отколкото беше реалната цена".

Слабото място може да бъде сътрудник, който използва форуми и чатове, за да се оплаква от шефа и компанията си, като съществуват, разбира се, и значително по-близки до шпионските филми средства.

Едно подобно разследване обаче изисква минимален срок от почти месец.

Бизнес разузнаване. Версия 2.

В интернет съществуват форуми на ентусиасти, които събират каква ли не информация. Например има форум на любители, които следят полети с часовете на излитане и кацане, в чието полезрение влизат и частни полети.

Така американски анализатор предсказа свиването на производството на iPod на Apple. Той е проследил доставки на пристанища в Югоизточна Азия към адреса на компанията и е видял, че то спада.

Държавната машина

Анализът на съвременния шпионаж не би бил пълен, ако не се засегне и традиционният промишлен шпионаж.

Такава е американската система "Ешалон", използвана най-вече срещу европейски компании от щатски и англосаксонски корпорации. Тази система прихваща IP-пакети и търси в тях информация по ключови думи. Тя следи целия трафик и черпи информация от големи принтери, скенери, факсове.

Китай също има силно развита хакерска система за промишлен шпионаж. Китайските хакери успяват да се доберат до редица търговски тайни на чуждестранни компании.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg