През последните 20-30 години технологиите се развиват много бързо, като в наши дни ставаме свидетели на сливане на физическия, биологичния и дигиталния свят. Това каза Цветан Алексиев, изпълнителен директор на софтуерната компания Сирма Груп Холдинг, по време на форума „Шумът на парите“, провеждан в София и организиран от Profit.bg.

"Преди 20 години предизвикателството беше, че нямаше много данни, докато сега положението е точно обратното - има адски много данни, заринати сме от тях и е голямо прдизвикателство човек да извлече ценна информация, която да свръши работа", каза Алексиев.

По думите му, тази динамика е направила компаниите много по-адаптивни, провокирайки ги да внедряват гъвкави и адаптивни процеси. Това е довело до настоящия тренд за въвеждане на когнитивни технолгогии, изкуствен интелект.

"Започнахме преди 25 години да правим системи за изкуствен интелект, като осъществихме няколко проекта, включително в Канада. Тогава осъзнахме обаче, че времето за изкуствения интелект все още не е настъпило. Сега обаче дойде нашето време", каза Алексиев.

По думите му, за съжаление, иновативните софтуерни продукти се търсят повече в чужбина, отколкото у нас.

"За съжаление, интересът към технологичните решения е по-голям по света, компаниите у нас не са чак толкова технологично ориентирани. Технологията може да помага на бизнеса", посочи изпълнителният директор на Сирма Груп.

Според него, излизането на българска фирма в чужбина вече не е толкова лесно, колкото е било преди няколко години, поради наличието на огромна конкуренция и нуждата от средства за маркетинг.

"Може да имаш супер готин продукт и никой да не разбере, че го имаш. Поради това започнахме да търсим други начини за събиране на средтва, като например това, че излязохме на борсата", каза Алексиев.

Сирма Груп е компания, чиито продукти се използват от големи корпоации, като BBC, Financial Times, Standard&Poors и много други. "Обичаме да се хвалим не с продуктите си, а с клиентите си", каза Алексиев.

По думите му, изкуственият интелект е вече навсякъде в ежедневието ни - под формата на системите за лицево разпознаване, подбиране на данни и предпочитания из различните сайтове и прочее.

В отговор на въпрос от публиката на форума "Шумът на парите", по повод евентуалното въвеждане на европейска директива, засягаща събирането на лични данни, Алексиев посочи, че е възможно промените в закона да създадат препятствия пред компаниите. Въпреки това, според него, бизнесът ще намери начин да получи съгласието на потребителите за събиране на личните им данни.

"Компаниите могат да направят така, че давайки своето съгласие да използват вашите данни, да имате някаква полза", коментира Алексиев, като уточни, че е трудно да се дават прогнози по този въпрос. Запитан от аудиторията какво смята за имплантирането на технологии в човешкото тяло, Алексиев отговори, че всичко зависи от обществата и доколко са готови да разчитат на тази концепция.

"Навлизането на интелигентни технологични решения в живота ни изглежда неизбежно. Дали ще взимат решения вместо нас? Навярно трябва да запазим правото си да взимат само маловажните решения", добави експертът.

Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.

Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.

Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.