В този ъгловат ван няма да намерите радио, климатик или дори седалки за пътници, а на всичко отгоре возилото развива максимална скорост от под 50 км/ч. И все пак успехът му предизвиква дори и автомобилни гиганти от калибъра на Volkswagen AG.

Така започва материал на Bloomberg, който ни запознава със StreetScooter – електрически ван, разработен от... германските пощи.

Когато не успява да намери подходящ ван за доставки с нулеви емисии на въглероден диоксид, Deutsche Post AG купува стартъп компания и разработва собствен такъв, пише Bloomberg. Сега най-голямата пощенска служба в Европа може да започне да продава „уличните скутери“ на други компании и така има потенциал да внесе подривна иновация в бързо променящия се автомобилен пазар.

„Това е добър пример за това как един старъп може да стимулира конкуренцията в сектора и да окаже натиск върху установените производители,“ коментира пред Bloomberg Стефан Братцел – директор на Center of Automotive Management към Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах. Истинското изпитание за навлизането на Deutsche Post в производството на камиони ще дойде, когато VW и Renault SA отговорят с по-добри предложения през следващите години.

За момента Deutsche Post е в завидно положение, като твърди, че ще върне инвестираните в начинанието средства след продажбата на едва 2500 вана. Това рязко контрастира с автомобилните прозводители – от Tesla до General Motors, които губят пари от електрическите автомобили, въпреки държавните субсидии.

Пощенската компания планира да произвежда по 10 000 електрически вана годишно, стартирайки от тази година. Според анализатора на IHS Markit Йън Флетчър, това ще направи StreetScooter най-продаваното електрическо превозно средство за търговски цели в Европа – титла, която в момента принадлежи на Renault Kangoo. Deutsche Post може да увеличи продукцията до 15 000 броя годишно.

Deutsche Post вече води преговори с потенциални клиенти от редица отрасли в Германия и в чужбина, като един клиент възнамерява да закупи „много голям брой“ StreetScooter-и, разкрива членът на Управителния съвет на компанията Юрген Гердес. Пощенската фирма ще разкрие повече детайли за начинанието през май, но ранните индикации са, че плановете й не се ограничават само до доставката на поща.

През септември Deutsche Post представи оранжева версия на StreetScooter, оборудвана със самосваляща се каросерия, която може да бъде подходяща за нуждите на сметосъбиращи и строителни бизнеси. Освен това компанията разработва и по-голяма версия, която ще може да пренася повече товар.

StreetScooter е символ на неспособността на европейската автомобилна индустрия да предложи бързи и ефикасни решения, които да намалят въглеродните емисии в сектора на доставките. Много градове по света вече забраняват някои дизелови превозни средства или правят други стъпки за ограничаване на емисиите.

Deutsche Post планира да електрифицира изцяло своя мотопарк от 92 000 вана, като вече започна да подменя своите возила. Гердес разкрива, че компанията ще удвои броя на своите StreetScooter-и в Германия до 4000 в края на годината. С подобряването на батерията, захранваща вана, Deutsche възнамерява да използва возилото и в селски райони. Към момента StreetScooter може да изминава 50 километра с едно зареждане.

Но какво е усещането да шофираш StreetScooter? Един от първите шофьори на вана Маркус Спрингер, който подкарва возилото през 2013 г., описва преживяването.

„Все едно караш кола с автоматични скорости, а и ускорява много бързо,“ казва той, цитиран от Bloomberg. „Когато го получих, маршрутът ми се забави значително, тъй като непрекъснато трябваше да казвам на хората за новия ван, а те продължаваха да ме питат за него.“