Съвсем скоро на пазара ще се появи възможност, която ще позволи на малките играчи също да имат присъствие в Космоса.

Става дума за компанията Vector Space Systems, която в четвъртък извърши тестово изстрелване на своята ракета Vector-R от космодрума Spaceport Camden в Джорджия.

Федералната авиационна администрация (FAA) даде зелена светлина за изстрелването, което достигна търсената височина от малко над 3 хил. метра, като ракетата бе натоварена с карго, включващо пакети на НАСА и др.

Изстрелването бе частично финансирано от НАСА и се явява критична стъпка в плановете на Vectror да се превърне в лидер на пазара за изстрелвания на микро-сателити, пише CNBC.

Основател на компанията е Джим Кантрел. Идеята на проекта е той да служи на фирмите, които не могат да си позволят цената за изстрелване, предлагана от другите участници на този пазар, като SpaceX или United Launch Alliance.

Ракетата Falcon 9 на SpaceX се счита за най-евтиния начин за изтрелване на спътници в Космоса, но цената от 62 млн. долара на изстрелване продължава да е твърде висока за много от малките компании по света.

Тук на сцената излиза Vector-R със своята цена от едва 3 млн. долара на изстрелване, или около 20 пъти по-ниска спрямо компанията на Илон Мъск.

Кантрел, който всъщност бе част от екипа, основал SpaceX, но напуснал още през 2002 г. поради различията с Илон Мъск, чиято цел е била да разработи ракета, достатъчно голяма да пренася товари до Международната космическа станция, както и хора до Луната.

„Казахме на Илон още в началото да започнем с малки ракети и да си проправям път. Тогава Илон посочи, че те са много малки и няма пазар за тях, което беше така по онова време”, казва Кантрел.

Така, с много по-ниска цена за изстрелване и подкрепа от 31 млн. долара от Sequoia – една от най-разпознаваемите компании за рисково финансиране в Силициевата долина, Кантрел вярва, че Vector-R бързо ще постигне целта си да има над 100 изстрелвания годишно.

Vector се намират на финалната права в преговорите със своя първи клиент.

По думите на Кантрел, компанията му вече преговаря по няколко сделки. „Ще обявим първия си клиент до около месец”, казва предприемачът.

Пазарът на микро-сателитите се оценява на 2.92 млрд. долара, по данни на фирмата за проучвания MarketsandMarkets., като се очаква да нарасне повече от 20 пъти на година, достигайки до 7.5 млрд. долара през 2022 г.

Потенциални конкуренти в тази ниша са Rocket Lab, която изстрелва ракети от Нова Зеландия и Virgin Orbit, която ще започна тестове на своята LauncherOne ракета по-късно през годината.