Забраните за пътуване, които наложи администрацията на президента Тръмп върху граждани на определени страни по света, както и като цяло негостоприемната политика на страната в последно време, ще струва на туризма в САЩ 18 млрд. долара през следващите 2 години, сочат прогнозите на анализатори.

Чуждестранните посетители оформят бизнес за 250 млрд. долара годишно, който ще пострада в резултат на мерките, въведени от новия президент на САЩ Доналд Тръмп, казват представители на туристическия бранш пред изданието USA Today, пише CNBC.

„САЩ постави изтривалка с надпис unwelcome (не сте добре дошли, в превод от английски) пред входната си врата”, казва Хенри Хартвелд, президент на консултантската компания Atmosphere Research Group.

В резултат на забраната, хотелите в страната вече отчитат по-малко заявки за нощувки.

Около 4.3 млн. души по-малко ще посетят САЩ през тази година заради новите мерки, което се равнява на загуби в размер на 7.4 млрд. долара, сочат данни на Tourism Economics of Wayne. Броят ще нарасне до 6.3 млрд. туристи, които ще се разминат със страната през 2018 г., което ще доведе до спад в приходите от 10.8 млрд. долара.

Реториката „Америка на първо място”, която бе използвана по време на президентската кампания на Доналд Тръмп, получава изражение в политиката на няколко фронта – дипломация, търговия, граничен контрол, визова политика – международните пазари получават послание, че Америка вече не е гостоприемна дестинация, смята Адам Сакс, президент на Tourism Economics.

Чуждестранните посетители достигат 77 млн. души през 2016 г., което е сериозен ръст спрямо 54-те млн. души, отчетени през 2014 г., става ясно от думите на Роджър Доу, изпълнителен директор на U.S. Travel Association, която представлява хотели, комплекси и авиокомпании. По думите му, всеки посетител в САЩ оставя в икономиката на страната средно по 4.3 хил. долара за 18-дневен престой.

Освен туризма, образователната система в САЩ също вижда заплаха от новите забрани.

Близо 600 колежа и университети са пратили писмо до Джон Кели, секретар по националната сигурност, в което изразяват притеснения относно ситуацията с техните чуждестранни студенти – основен източник на приходи за образователните институции в страната. Един милион чуждестранни студенти харчат 32 млрд. долара на година в САЩ, казва Тери Хартъл, вицепрезидент на Американския съвет по образование.

Засега едва 15 хил. студенти са засегнати от забраната, но политиката на Тръмп може да обезкуражи студенти от други страни, които имат опцията да учат във Великобритания, Канада или Австралия, казва той.

Притесненията обхващат и бизнеса в страната. Група от 97 компании от Силициевата долина, водени от Apple, Microsoft, Google, Facebook, Twitter, Yelp и Netflix, посочват, че мерките ще попречат за привличането на таланти, бизнеси и инвестиции в САЩ.

Примери за негативното влияние на забраните за пътуване на щатския президент има много. The Airlines Reporting Corp посочва, че отчетеното повишение на пътуванията със самолет към САЩ е едва 0.9% през първите седем седмици на настоящата година.

Прогнозните данни за посетителите на Ню Йорк сочат понижение от 300 хил. гости на града през тази година, което се равнява на загуби в размер на 600 млн. долара, под формата на директни харчове, и 900 млн. долара от допълнителни икономически ефекти. Очакваният спад би бил първи от 2008-2009 година насам.

Данните са на туристическата и маркетингова корпорация NYC&Co, която планира да похарчи 3 млрд. долара за реклама във Великобритания, Германия, Мексико и Испания, която да носи посланието „Ние сме място, където всеки е добре дошъл”, казва Алисия Глен от компанията.

През следващите три години Лос Анджелис ще загуби 800 хил. чуждестранни туристи, или 736 млн. долара под формата на директни харчове, поради факта, че гостите не са добре дошли, според Ърнест Уудън, изпълнителен директор на Discover Los Angeles. Туристическата корпорация също планира да инвестира в маркетингови послания от рода на „Всички посетители по земното кълбо са добре дошли”, кава той.

В седмицата след първата забрана за пътуване, която наложи администрацията на президента, са отменени пътувания по работа на стойност 185 млн. долара, сочат данните на Global Business Travel Association, която представлява 7 хил. туристически мениджъри.

Marriott International отчита между 25% и 30% спад на резервациите от Средния Изток и 10% спад от Мексико, казва изпълнителният директор Арне Сьоренсон. Редица компании са изместили срещите си на места извън САЩ поради притеснения, че забраните могат да възпрепятстват намеренията им, посочва той.

Дори преди Тръмп да въведе мерките за пътуване, притесненията около неговото избиране за президент предизвикаха спад в посетителите на САЩ, казва анализаторът Нартвелд. Проучване, проведено в 15 страни през декември миналата година, показва, че 20% от анкетираните във всяка страна са отменили пътуване в САЩ или са се отказали да планират такова. „Има усещане, че САЩ просто не желае чуждестранни туристи”, казва анализаторът.