Странно или не, холандският гигант Heineken направи сериозна стъпка за навлизане на пазара на африканската страна Кот д'Ивоар. Вторият по големина пивовар в света инвестира 160 млн. долара в нова производствена база, разположена в близост до икономическия център на страната Абиджан.

Компанията ще си партнира с дистрибутора CFAO.


Новата пивоварна, наречена Brassivoire, има 200 души персонал и капацитета да произвежда 160 млн. литра бира на ден. И двете цифри изглежда ще растат в бъдеще, тъй като Heineken вижда Кот д'Ивоар като пазар със сериозен потенциал, предава CNN.

"Има младо население, високи темпове на урбанизация – вече близо 50% - динамична икономика и засега на пазара има само еди играч“, казва изпълнителният директор на Heineken Жан-Франсоа ван Боксмер.

Настоящият пазарен лидер в страната е френската компания Groupe Castel. Французите се наслаждават на едва ли не монопол сред 270 млн. литра бира, консумирани годишно. Другите играчи на пазара са Flag и Solibra.

Heineken вярва, че с новата си бира, носеща името Ivoire, ще може да вземе част от пазарния дял на Castel. Ivoire ще се предлага на относително ниска цена (0.81 долара) за бутилка от 600 милилитра. Бирата е създадена специално за местния пазар.

„Правим проучвания от години“, казва генералният мениджър на Brassivoire Александър Кох. „Разработихме бутилката, името, цветовете, дори рецептата, заедно с кот д'ивоарските потребители“, добавя той. Новата бира се представя добре засега, като скоро обемът на продукцията ще бъде увеличен.

„Брандът Ivoire е особено добре приет от кот д'ивоарските потребители. Понастоящем работим на пълен капацитет и ще осъществим някои инвестиции, за да отговорим на търсенето“, добавя Кох.

Heineken може и да има предимство пред конкурентите от Castel поради взаимоотношенията с местните партньори.

Официалното откриване на новата пивоварна в индустриалната зона в покрайнините на Абиджан се проведе в присъствието на вицепрезидента на страната Даниел Каблан Дънкан, премиера Амаду Гон Коулибали и министъра на индустрията и мините Жан-Клод Бру.

"Това ще допринесе за икономическото развитие на Кот д'Ивоар“, казва Дънкан по време на откриването. „Евентуално тази пивоварна може да генерира 700 директни работни места и 40 000 индиректни такива“, посочва вицепрезидентът на страната.

Heineken ще използва услугите на местни доставчици в подкрепа на земеделието в страната, става ясно от думите на Дънкан.

Подходът на холандката компания контрастира с този на френския пазарен лидер Castel, посочва Пиер Шамонт, експерт в Sagaci Research и бивш търговски мениджър в Castel.

"Heineken са голяма международна компания с добър бизнес подход в развиващите се пазари“, казва Шамонт. „Те не само осигуряват заетост, те работят съвместно с местната общност. Група, като Castel, не са толкова ангажирани“, добавя той.

Африка е най-бързорастящият регион в света по отношение на консумацията на бира, сочат данните на Global Data. Годишните темпове на растеж са от порядъка на 5%, докато в Азия те са около 3% и едва 1% в Западна Европа.

Кот д'Ивоар, или Брегът на слоновата кост, има една от най-динамичните икономики в Африка, с годишен растеж от над 8%.

"Има нереализиран потенциал“, посочва анализаторът от Global Data Андрю Кюран. „Кот д'Ивоар е извън топ консуматорите на бира в Африка, като не попада дори в топ 10 по този показател, но темповете на ръст в потреблението конкурират държавите, пиещи най-многопиво“, според анализатора.

По думите му, успех в Кот д'Ивоар би довел в региона и друго големи компании. Потенциални инвестиционни дестинации са Буркина Фасо и Бенин, смята Кюран.