Китайската автомобилна индустрия планира масирано навлизане на електрическите автомобили на местния пазар. За проводник на тези планове служи предстоящото изложение Shanghai Motor Show, където редица производители ще представят своя модел на напълно електрически возила с батерии и хибриди.

Зад кулисите обаче не липсват притеснения относно живота на батериите и потенциалната дистанция, която колите могат да изминават, преди да се нуждаят от презареждане.

За разлика от зелената енергия, която постигна значителен пробив на гърба на китайската политика за стимулиране на възобновяеми източници, интересът към електрическите автомобили остава малък. Те заемат дял от едва 2% от всички 28 млн. продадени возила в Китай през последната година, пише Reuters.

Големите играчи в този малък пазар в страната са държавната Beijing Automotive Group и подкрепяната от Уорън Бъфет BYD. Повечето техни автомобили са значително евтини, като могат да изминават ограничена дистанция, разчитайки на електрическото си захранване.

Китайското правителство пусна изискване към производителите да повишат продажбите си на държавно субсидираните модели, носещи името „новоенергийни превозни средства“ (new energy vehicles), като в противен случай може да им наложи санкции.

На фона на това обаче, управата намали субсидиите за закупуване на зелени автомобили с една пета през тази година – мярка, която може да нанесе големи загуби на производителите и да отблъсне потребителите от зелените коли.

Законотворците посочват, че ще намаляват субсидията плавно до 2020 г., докато производителите не подкрепят или не създадат устойчив пазар на електрически превозни средства.

Индустрията смята, че в дългосрочен план Китай ще има нужда от още електрически автомобили и за да бъдат готови, трябва да се направят инвестиции сега.

Висшият мениджмънт очаква, че Китай ще поиска от производителите, опериращи в страната, да произвеждат определен брой кредити под формата на зелени автомобили, като се очаква тези кредити да заемат дял от минимум 12% от всички продажби на компаниите през 2020 г.

Всяка електрическа кола ще носи определен брой кредити, в зависимост от нивото на електрификация и потенциалната дистанция, която може да измине.

Производителите и правителството се пазарят по този въпрос от години.

През миналия септември Пекин предложи изисквания, които предвиждат кредитите да бъдат в размер на 8% от продажбите на автомобилните концерни, покачващи се на 10% през 2019 г. и до 12% през 2020 г.

Каквато и цел да заложи правителството, индустрията няма голям избор, освен да се съгласи. Китай е най-големият пазар на автомобили в света, като продължава да расте и през тази година, макар и с по-бавни темпове, сочат данните на Китайската асоциация на автомобилните производители.

Така, докато производителите се борят с мандатите за продажби на електрически коли в САЩ, производството за електрически компоненти, насочени към китайския пазар, не секва.

Така например, Ford обяви, че през следващата 2018 г. ще представи в Китай хибридния седан Mondeo Energi – версия на Ford Fusion Energi, която се продава в САЩ. Освен това, компанията планира да пренесе и всички свои електрически по-спортни модели в Китай през следващите 5 години.

General Motors Co - един от най-големите автомобилни производители в Китай, планира да пусне на пазара поне 10 „новоенергийни превозни средства“ до 2020 г. За целта GM създадоха фабрика за батерии в Шанхай, която би трябвало да заработи на пълни обороти през следващата година.

Volkswagen също влизат в играта. Компанията планира да пусне 13 нови електрически модела до 2020 г., които ще се базират на настоящата й технология, позната от моделите Phideon и Audi A6L. Концернът ще пусне и нови 10 електрически модела в периода 2020 – 2025 г.

Германската компания полага усилия за влизане в партньорство с китайската Anhui Jianghuai Automobile Group, като се очаква това да се случи и първата съвместна зелена кола да излезе през следващата година, посочва говорител на концерна.

Регулацията, засягаща пазара на автомобили, е част от борбата на властите със замърсяването на въздуха в Китай. Това накара и най-големият производител в света – японците от Toyota, да преосмислят политиката си относно електрическите автомобили. От японската корпорация обявиха, че ще изградят фабрика за електрически коли в Китай, като продукцията ще бъде преназначена именно за този пазар.

Дори и производителите да засилят производството на електрически коли за Китай, засега не е ясно колко агресивно смятат да ги пласират сред потребителите.

Все още автомобилните производители се опитват да разберат какви ще са последиците от политиката на Китай. Възможните отговори са или засилване на производството на електрически автомобили, или поръчването на необходимите кредити от техните местни партньори, споделят анализатори.