Заявление за отпускане на обезщетение за безработица ще може да се подава по електронен път. Това предвиждат промени в Наредбата за отпускане и изплащане на обезщетения за безработица, които бяха одобрени от правителството, съобщават от пресцентъра на кабинета.

Промяната ще облекчи безработните да ползват осигурителни права. За подаване на заявление по интернет ще се ползва квалифициран електронен подпис или персонален идентификационен код. Възможността за подаване на заявленията и на хартия в териториалните поделения на Националния осигурителен институт (НОИ) ще се запази, пише в съобщението.

За хората, чието осигуряване е прекратено след 31.12.2016 г., срокът за изплащане на паричните обезщетения ще се определя от броя на годините, през които са се осигурявали за безработица след 2001 г. По този начин отпада необходимостта да представят документи, удостоверяващи осигурителен стаж. За преценка на правото и определяне размера на обезщетението ще се използват данните от информационната система на НОИ.

Съгласно друго изменение в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж отпада задължението за деклариране на имотно състояние при подаване на заявление за социална пенсия за старост и персонална пенсия. Промените са свързани и с новия ред за зачитане на осигурителен стаж на самоосигуряващите се лица. От 01.01.2017 г. преценката на техните права се извършва въз основа на реално внесените осигурителни вноски – авансови или окончателни.

С други измененията в Наредбата за установяване, разследване, регистриране и отчитане на трудовите злополуки срокът за приемане или неприемане на злополуката за трудова се удължава от 7 на 14 дни. Произнасянето на длъжностното лице ще става въз основа на наличните в досието за трудова злополука документи и на данните в информационната система на НОИ, пише в съобщението.