Индустрията с палмово масло на стойност 44 млрд. долара, която е под натиск в Европа, след като властите установиха потенциално канцерогенните свойства на маслото, откри съюзник в хранителния сектор - производителя на Nutella, пише Reuters.

Италианската компания за хранителни продукти Ferrero се обяви публично в защита на съставката, която е бойкотирана от други хранителни компании. Тя започна рекламна кампания, за да успокои потребителите относно безопасността на Nutella. Течният шоколад съставлява около една пета от общите й продажби.

Течният шоколад, който е една от най-известните италиански марки храни и е популярна закуска за децата, разчита на палмово масло за постигане на гладка текстура и дълготрайност. Други заместители, като слънчогледовото олио, щели да променят характера му, съобщава Ferrero.

„Производството на Nutella без палмово масло би създало нискокачествен заместител на истинския продукт, това би било стъпка назад“, каза представителят на Ferrero Винченцо Тапела. Той участва в телевизионна реклама, която се върти в последните три месеца в Италия и вече предизвика критики от някои политици.

Отказът от палмовото масло ще има и икономически последици, тъй като това е най-евтиното растително масло с цена от около 800 долара за тон спрямо 845 долара за слънчогледовото олио и 920 долара за рапица, която е друг възможен заместител.

Ferrero използва около 185 000 тона палмово масло на година, така че заместването му със слънчогледово масло или рапица може да струва на компанията допълнителни 8-22 млн. долара годишно при запазване на настоящите цени.

Европейската агенция по безопасност на храните (EFSA) съобщи през май, че палмовото масло генерира повече от потенциално канцерогенна съставка от други растителни масла, когато се рафинира над 200 градуса по Целзий. Тя обаче не препоръчва потребителите да спрат да го консумират и допълва, че са необходими още изследвания, за да се оцени нивото на риск.

Палмовото масло се превърна в горещ потребителски проблем в Италия, след като най-голямата верига супермаркети в страната - Coop, го бойкотира във всички продукти от собствената си марка. Тя определи решението си като „предпазна мярка“ след изследването на EFSA. Най-голямата пекарна в Италия Barilla също елиминира съставката и постави етикети „без палмово масло“ по щандовете си.

Необходима е висока температура за премахването на естествения червен цвят на палмовото масло и за неутрализиране на миризмата му, но Ferrero казва, че използва индустриален процес, която комбинира температура от малко под 200 градуса по Целзий и изключително ниско налягане, за да минимизира вредните вещества.

Процесът е по-дълъг и струва 20% повече от рафинирането при висока температура, но позволи нивата на GE да бъдат сведени до минимум, така че дори научните инструменти трудно откриват следи от химическото вещество, отбелязва Ferrero.

„Палмовото масло, използвано от Ferrero е безопасно, защото идва от прясно изстискани плодове и се обработва при контролирани температури“, казва Тапела в телевизионната реклама, заснета в завода на компанията в северния град Алба. Тя се допълва с реклами на цяла страница във вестниците със същото послание.

Ferrero не е единствената европейска хранителна компания, която продължава да използва палмово масло в продуктите си след доклада на EFSA. Uniliver и Nestle също го използват в продукти, като шоколад, закуски и маргарин. Двете компании съобщиха, че следят скандала и работят с доставчиците си, за да държат веществото GE на най-ниски възможни равнища.

Ferrero обаче е единствената голяма европейска хранителна компания, която защитава толкова публично използването на съставката в продуктите си след мнението на EFSA. Продажбите на Nutella в Италия намаляха с около 3 на сто в 12-те месеца до август, което според Ferrero отчасти се дължи на рекламирането от конкурентите й на продукти без палмово масло.

Глобалните продажби на Nutella обаче не бяха засегнати от доклада на EFSA и нарастват с 5-6% на годишна основа, съобщи компанията. Тя завърши фискалнада година до август с общи приходи от 10 млрд. евро, от които около 2 млрд. евро идват от продажбите на Nutella.

Снимки: Pixabay.com