Рафинериите по целия свят се затрудняват да задоволят глобалното търсене на дизел и бензин, което оказва натиск за нови повишения на цените и влошава недостига както в големите икономики, като Съединените щати и Бразилия, така и в по-малки страни, като опустошената от войната Украйна и фалиралата Шри Ланка.

Световното търсене на горива се възстанови до нивата отпреди пандемията, но комбинацията от локдауните, санкциите срещу Русия и експортните квоти в Китай натоварват способността на рафинериите да задоволят търсенето, пише Ройтерс.

Китай и Русия са две от трите най-големи производители на рафинирани петролни продукти след Съединените щати. И трите държави обаче са под пиковите нива на преработка, което подкопава усилията на световните правителства да намалят цените чрез освобождаване на суров петрол от резервите.

Преди две години маржовете за производство на гориво бяха минимални заради пандемията, което доведе до множество затваряния на рафинерии. Сега ситуацията се обърна и напрежението може да продължи през следващите няколко години, поддържайки цените високи.

„Когато избухна пандемията от COVID-19, не се очакваше търсенето на петрол да спадне за дълго време и въпреки това голяма част от капацитета за рафиниране беше съкратен“, казва управляващият директор на енергийната консултантска компания Peninsula Energy.

Лекторите на Шумът на парите 2022: Александър ДимитровПредставители на топ банките у нас ще вземат участие на Шумът на парите 2022

Глобалният капацитет на рафинериите намаля през 2021 г. със 730 000 барела на ден, което е първият спад от 30 години насам, според Международната агенция по енергетика. Обемът на преработените количества спадна до 78 милиона барела на ден през април - най-ниското ниво от май 2021 г. насам и далеч под средното за периода преди пандемията (82.1 милиона барела на ден).

Според пазарния анализатор Пол Санки, Съединените щати изпитват структурен недостиг на капацитет за рафиниране за първи път от десетилетия. Капацитетът на САЩ намалява с близо 1 милион барела дневно, в сравнение с нивата преди пандемията, до 17.9 милиона барела на ден към февруари тази година, според последните налични статистически данни.

Петролната компания LyondellBasell наскоро заяви, че ще затвори завода си в Хюстън, който може да обработва повече от 280 000 барела на ден, позовавайки се на високата цена на поддръжката.

Действащите рафинерии в САЩ работят с пълна сила, за да отговорят на търсенето, особено на това за износ, който нарасна до рекордните над 6 милиона барела на ден. Използването на капацитета в момента надвишава 92%, или най-високото от 2017 г.

„Трудно е рафинериите да увеличат капацитета си драстично. В момента са близо до 93% и като цяло не биха могли да го поддържат за дълги периоди от време“, коментира главният търговски директор на Valero Гари Симънс.

Забраната на САЩ за руски внос остави рафинериите в североизточната част на Съединените щати с недостиг на суровини, необходими за производството на гориво.

По данни на Ройтерс Русия е изгубила около 30% от капацитета си за рафиниране поради санкциите. Понастоящем прекъсванията се оценяват на около 1.5 милиона барела дневно, а други 1.3 милиона вероятно ще останат "офлайн" до края на 2022 г., се посочва в анализ на J.P. Morgan.

Преходът от въглища към ВЕИ никога не е бил по-евтинВече е по-евтино да се премине от въглища към чиста енергия, в сравнение с преминаването от въглища към газ

Китай - вторият по големина преработвател на петрол в света, добави няколко милиона барела капацитет през изминалото десетилетие, но през последните месеци намали производството поради оограничителните мерки, свързани с COVID-19.

Поднебесната империя ограничи и износа, а преработените обеми спаднаха до 13.1 милиона барела на ден през април, в сравнение с отчетените средно 14.2 милиона барела на ден през 2021 г.

И рафинериите в останалите страни също нямат възможност да увеличават доставките. Eneos Holdings - най-големият петролен преработвател в Япония, не планира да отваря наскоро затворените си рафинерии.

Някои нови проекти пък бяха засегнати от забавяния. В Лагос трябваше да бъде открита рафинерия с капацитет от 650 000 барела на ден до края на 2022 г., но наскоро беше отложена до края на 2023 г.

Френската компания Total Energies започна процеса на рестартиране на рафинерията в Донге с капацитет 231 000 барела дневно през април след затварянето през декември 2020 г. Друг комплекс с обем от 300 000 барела дневно в Малайзия беше рестартиран по-рано този месец.

Потребителите на дизел са притиснати, особено в селското стопанство. Украинските фермери са в особено лоша позиция, тъй като доставките от Русия и Беларус бяха прекъснати заради войната.

Шри Ланка, която е в разгара на остра криза с горивата, затвори единствената си рафинерия през 2021 г., тъй като ѝ липсват достатъчно валутни резерви за закупуване на вносен суров петрол. Страната търси начини да отвори отново това съоръжение, защото горивата вече са още по-скъпи.

Бразилската държавна компания Petrobras каза на правителството, че вносителите може да не са в състояние да осигурят американски дизел за селското стопанство и прибирането на реколтата.

„Ако рафинериите в САЩ изпитат затруднения по време на сезона на ураганите или нещо друго допринесе за стягането на пазара, може да станем свитедели на реални проблеми“, коментират представители на организацията на бразилските рафинерии.