Търговският директор на Датикум АД Георги Цеков даде специално интервю за Profit.bg. Вижте какво заяви той:

Как оценявате развитието на Датикум АД през изминалата 2016 г.? Какви ключови събития се случиха?

Датикум АД, компания от Сирма Груп Холдинг АД, е специализирана в предоставянето на пълна гама управляеми услуги - облачни IaaS (инфраструктура като услуга) решения, изграждане на частни облачни инфраструктури, десктоп виртуализация (VDI), изграждане на решения за възстановяване след бедствия и аварии (Disaster Recovery), системна интеграция и поддръжка.

Компанията е водещ регионален доставчик и сред най-успешно представящите се в групата.

2016 беше изключително успешна за нас – завършихме успешно изграждането на фаза 2 по IT проекта за Уни Хоспитал в Панагюрище - един от най-големите ИТ проекти в последните години в България.

Следвайки политиката си на постоянно надграждане и усъвършенстване на нашите услуги, допълнихме предлаганите от нас услуги с предоставянето на отдалечена бекъп репликация за по-голяма сигурност на данните на клиентите, като инвестирахме в изграждането на втора географска локация на облачната си платформа на над 400 км от София с цел предоставяне на географски резервирани услуги на нашите клиенти. За същия период екипът на компанията се увеличи с 20%.

Успяхме да разширим партньорствата си с водещи в своята област компании, обогатявайки портфолиото си и предоставяйки повече възможности за нашите клиенти. Датикум и Новател (част от групата на Дойче Телеком) откриха нова точка на присъствие, предоставяна чрез инфраструктурата на центъра за данни.

Чрез присъствието на един от най-големите световни телекоми, настоящите и бъдещи клиенти на Датикум вече се възползват от гарантирана Интернет услуга директно от Новател/Дойче Телеком, защитена свързаност на офисите си към облачната инфраструктура на Датикум, както и директен пренос до най-големите европейски интернет ексчейнджи (DE-CIX, AMS-IX и други).

Датикум стана един от първите членове на CISPE – организацията на европейските доставчици на
инфраструктура като услуга. Това е голямо признание за нашата компания, защото ни поставя до най-големите доставчици на пазара в Европа.

Във финансово отношение, изпратихме една успешна година, като традиционните услуги, които предоставяме, бележат голям ръст спрямо предходната 2015 г.

Кои са водещите тенденции във вашия сектор?

В глобален мащаб се запазва тенденцията за намаляване на инвестициите в традиционни ИТ решения, за сметка на пренасочване на финансови ресурси към облачните инфраструктури. Това се потвърждава и от едно скорошно проучване на Red Hat, според което делът на компаниите, влагащи значителни средства в традиционни ИТ системи, ще намалее от сегашните 79% до 21% в близките две години.

Същевременно 70% от компаниите твърдо заявяват, че облачните инфраструктури са основно направление за инвестиции в следващите 12 месеца.

Gartner в своите предвиждания стигат дори „по-далеч“ - според тях до 2020 година no-cloud политика в компаниите ще бъде също толкова често срещана, както и политика на „без интернет“ в днешно време. Според анализаторите, до 2020 година се очаква IaaS и SaaS пазарът да генерират повече продажби на изчислителна мощност, отколкото такава, продавана и имплементирана в корпоративни центрове за данни.

На местния пазар очакваме темповете на ръст на търсенето на облачна инфраструктура да продължи да бъде много силно, като дори очакваме да надхвърли данните от миналата година.

Причината е, че всяка година все повече и повече български фирми преодоляват притесненията си и залагат на предимствата на облачната инфраструктура.

Очаквате ли новата 2017 г. да продължи общата тенденция за ръст на приходите като цяло и съответно за кои услуги?

Датикум АД се представя традиционно силно през последните години и един от ключовите фактори за това е облачната ни платформа. Стартирахме я през 2011 година и оттогава услугата бележи непрестанен ръст, като в момента обслужва едни от най-големите компании в България, а и доста чуждестранни компании от различни краища на света.

Очакваме приходите от облачната ни платформа да продължат да бележат ръст и през следващите години.

Какво отличава Датикум АД от останалите компании, които предлагат клауд услуги и управляват центрове за съхранение на данни?

Ние не правим компромис с качеството на своите услуги и затова непрестанно инвестираме в тяхното подобрение и усъвършенстване. Например ние сме единственият доставчик в България, който направи стратегическа инвестиция във Flash сторидж, който да надгради публичната облачна платформа.

Клиентите ни са сигурни, че могат да разчитат на технология, която е в пъти по-бърза от SSD технологията, генерирайки колосално количество входно-изходни операции за обслужване на бизнес критични ИТ системи със силна натовареност.

Датикум също така бе единствената българска компания, участвала на проведената в Европейския парламент кръгла маса за обсъждане и приемане на Code of Conduct за защита на европейските доставчици на облачни услуги.

На събитието, освен Датикум, присъстваха някои от водещите европейски доставчици на облачна инфраструктура от над 11 държави, като Amazon Web Services (САЩ), OVH (Франция), Aruba (Италия), Hetzner Online (Германия), Ikoula (Франция), UK Cloud (Великобритания), Outscale (Франция), United Internet (Германия) и други, както и представители на Европейската комисия.

Вашите препоръки към компаниите, които избират доставчик на облачни решения.

Винаги сме подхождали открито и сме съветвали нашите клиенти и потенциални партньори да търсят оптималното съотношение между функционалност, цена и характеристики на услугата. Най-важните характеристики на облачните услуги, които непременно трябва да се отчитат при избора на облачен доставчик, са: надеждност на доставчика, качество на услугите, сигурност, мащабируемост и гъвкавост, съобразно нуждите на отделния клиент.

Подборът трябва да бъде прецизен, защото най-надежден контрол върху поддържащите инфраструктура, софтуер, сървъри и гарантирана надеждност се осигуряват, когато доставчикът е собственик на услугата. Императив за нашата работа е - качествено предоставяне на услугата 24/7, без всякакво прекъсване.

По отношение на сигурността на данните в облака доверието в доставчика е изключително важен фактор. Компаниите пренасят в облака все по-голяма част от своите данни, затова безопасността на облачната услуга е от първостепенно значение.

Ние осигуряваме високо ниво на сигурност и предлагаме надеждна, изцяло гарантирана и защитена среда с неколкократно подсигуряване, с оглед защита на високо чувствителна информация и критични системи.

Друга важна характеристика, която клиентите трябва да имат предвид, е възможността за мащабируемост на услугата, или с други думи - потреблението на изчислителни ресурси и инфраструктура да следва нарастващите потребности на техния бизнес. Доставчикът на облачни решения трябва да осигурява мащабиране във всеки аспект на услугата, без да прави компромиси с надеждността или качество на услугата.

Накрая, но не по важност, при избора на доставчик е важно да се обръща внимание на гъвкавостта на доставчика и неговата услуга, с цел максимално да се отговори на нуждите на клиента. Всеки отделен клиент има специфични изисквания и нужди, съобразно информационните си системи, политиките си на сигурност и/или бизнес нуждите си.

Много е важно облачната услуга да има възможност безпроблемно да напасне на тези особености на отделния клиент, а не да го кара той да се променя спрямо нея. Всичко това, разбира се, без да се отрази по никакъв начин на качеството на предлаганата услуга.

Какви нови продукти и услуги въведохте през изминалата година?

Разширихме портфолиото си, като започнахме да предоставяме Disaster recovery as a Service като допълнителна услуга за облачната ни платформа. Всички наши настоящи и бъдещи клиенти могат да се възползват от нея на изключително добри условия и съобразно изискванията им.

В партньорство с един от водещите ERP доставчици на пазара съвместно стартирахме иновативна за българския пазар услуга – Microsoft Navision ERP as a Service и Microsoft Dynamics CRM as a Service. Услугата е много гъвкава и дава възможност на клиентите да се възползват от предимствата на една от водещите бизнес софтуер системи в световен мащаб, без да се налага да правят огромни първоначални разходи.

Всичко необходимо е оразмерено и калкулирано на брой потребител и се заплаща на месечна база. Това дава свободата на клиента да има пълен контрол над разходите си, без това да рефлектира негативно по никакъв начин на функционалността на ERP или CRM системата.

Кои са водещите ви клиенти и как успявате да поддържате дългосрочни партньорски отношения?

Сред по-известните ни клиенти са компании, като IBM, William Hill Services, BILLA, SynergySports, Safari Books Online, Thousand Eyes, Mauer Locking Systems, Cogent Communications, Софийска Вода, Спиди, ЗК Лев Инс, Виваком, Ауто плюс, Дискордия, Хиполенд, БДЖ Товарни превози, Балканстрой, Рапидо, Мост Компютърс, Елмарк, Медицинска техника инженеринг, TINQIN и много други.

Успяваме да ги спечелим с открито и прозрачно отношение във всеки един елемент от отношенията ни, както и предоставяне на услуги, които напълно отговарят на техните бизнес нужди и очаквания за качество.