Анализаторите на Morgan Stanley са едни от тези, които имат най-ниска оценка за първичното публично предлагане на Saudi Aramco, но същевременно и една от най-високите.

В презентация към потенциални инвеститори, банкерите и анализаторите на Morgan Stanley оценяват компанията по няколко различни модела, като разликата между най-ниската, т.е. меча, и най-високата, т.е. бича оценка, е около 1 трилион долара.

Моделът на дисконтираните дивиденти оценява Aramco на между 1.06 и 2 трлн. долара. Базовият сценарий е за оценка от 1.52 трлн. долара, става ясно от презентацията, пише Bloomberg.

Morgan Stanley не е единствената инвестиционна банка, която не може да посочи точната оценка на Aramco. Това е една от основните теми в икономическите издания още от 2016 г., когато стана ясно, че компанията планира IPO.

Желанието на принц Мохамед Бин Салман е Aramco да получи оценка от 2 трилиона долара от инвеститорите.

Как останалите 16 инвестиционни банки оценяват компанията? Оценките варират от 1.1 трилиона долара до 2.5 трилиона долара, като средната им стойност е 1.75 трилиона долара.

Разликата между най-ниската и най-високата оценка е от 1.4 трилиона долара, което е повече от пазарната капитализация на трите най-големи публични петролни компании в момента - Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell Plc и Chevron Corp.

Как петролът постави в краката си цялата световна икономика?Как петролът постави в краката си цялата световна икономика?

Цената на акциите, както и оценката на компанията, ще зависи от инвеститорите. Ценовият диапазон на първичното публично предлагане, което ще се проведе по метода на букбилдинг-а, ще стане ясен на 17 ноември.

В случай че искат да имат по-голям шанс да запишат акции от Aramco, инвеститорите ще трябва да подадат поръчки, които са в горната част от ценовия диапазон.

Финалната цена, на която ще се пласират акциите, ще зависи и от интереса, който ще проявят институционалните инвеститори, като това ще се случи на 5 декември 2019 г.

След листването си в Саудитска Арабия компанията ще предприеме и публично предлагане на чуждестранен пазар, като обсъжданите варианти за това са Ню Йорк, Лондон, Хонконг и Токио.