За повечето инвеститори ориентирането на капиталовите пазари днес е задача, чиято трудност може да се сравни с ходенето по въже.

Но за акционерите в компаниите за производство и търговия с луксозни стоки тя прилича по-скоро на разходка по модния подиум.

Икономиката на Съединените щати е застрашена от рецесия, а технологичният борсов индикатор Nasdaq регистрира най-слабото си 100-дневно представяне в историята. Но въпреки това покупките на луксозни стоки бележат ръст от 14% от началото на годината, по данни на Bank of America, цитирани от CNN.

И докато трейдърите на фондовата борса в Ню Йорк са подложени на невероятен стрес по време на работната седмица заради трусовете на финансовите пазари, през уикендите социалните мрежи са пълни със снимки на модели на Кание Уест и Balenciaga, които се разхождат по улиците на града.

„Парите вероятно са най-големият фетиш в света“, казва креативният директор на Balenciaga Демна Гвасалия. Луксозната модна къща вече продава ризи, брандирани с логото на нюйоркската фондова борса, за 800 долара.

Разходите за луксозни стоки в САЩ бяха с 47% по-високи през 2021 г., отколкото преди пандемията от COVID-19. Разходите за бижута са се повишили с 40% за същия период, според Bank of America.

Общият хаос на фондовия пазар засега също изглежда, че не оказва кой знае колко силно влияние на този пазар.

Лекторите на Шумът на парите 2022: Асен ЯгодинПредставители на топ банките у нас ще вземат участие на Шумът на парите 2022

"Много инвеститори смятат, че търсенето на луксозни стоки в САЩ е силно свързано с представянето на фондовия пазар, тъй като голяма част от богатството на домакинствата е обвързано с този клас активи, но всъщност няма пряка корелация между двете", пишат анализаторите от Bank of America.

Данните показват, че през 10-те години преди COVID-19 корелацията между луксозните разходи и S&P 500 е била по-малко от 30%. Няма никаква връзка между цената на криптовалутите и покупките на луксозни стоки.

„Силното търсене от страна на американските купувачи беше силен "попътен вятър" за предметите на лукса през 2021 г. Тенденцията продължава и през 2022 г., въпреки по-сложната макроикономическа обстановка.

Потребителското търсене на луксозни стоки сред хората с по-високи доходи се ускорява, което ние приписваме на повторното отваряне на търговските обекти след пандемията и увеличаването на броя на поводите за такива покупки - сватби, празненства, фирмени партита и др.", се посочва още в анализа на американската банка.

Ако днес имаше състезание между Walmart срещу Weitzman, марката луксозни обувки щеше да го спечели безапелационно, пише още CNN. Големите търговски вериги, като Walmart и Target, усещат тежестта на нарастващата инфлация и проблемите във веригата на доставки.

„Нивата на инфлация в САЩ, особено при храните и горивата, създават по-голям натиск върху маржовете и оперативните разходи, отколкото очаквахме“, заяви главният изпълнителен директор на Walmart Дъг Макмайлън, след като компанията публикува по-слаби от очакваното печалби за първото тримесечие и намали прогнозата си за цялата 2022 г.

Акциите на Walmart се понижиха с повече от 18% за последния месец, а тези на Target - с почти 30%. За разлика от тях, каитализацията на Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) падна само с 5.6%, докато книжата на Burberry поскъпват с повече от 8%, а Tapestry - компанията зад марките Coach, Kate Spade и Stuart Weitzman, увеличава оценката си с над 2%.

Широкият борсов индекс S&P 500 се понижава с около 3% на месечна база.

Кануан - островът, на който милиардерите бягат от милионеритеМалкото петънце на картата във формата на въпросителен знак, заобиколено от Барбадос, Сейнт Лусия и Гренада, е нещо като енигма на Карибите

И докато на западните пазари новините за луксозните марки са добри, свързаните с COVID-19 локдауни в Китай предизвикват известно безпокойство. Строгите противоепидемични мерки в Поднебесната империя затвориха луксозните магазини и оставиха стоките, предназначени за доставка по света, блокирани в китайските пристанища. Но повишеното търсене в САЩ и Европа компенсира тези загуби.

Второто тримесечие също е по-малко изложено на китайското потребление, тъй като има по-малко пътувания и по-малко важни празници за пазаруване, което дава на луксозните марки "глътка въздух", тъй като Азия отново започва да премахва ограниченията. Надеждата е, че до третото тримесечие китайските потребители ще се върнат към нормалните темпове на пазаруване.

През последните две десетилетия имаше шест случая, в които акциите от луксозната индустрия понесоха удари - технологичния "дотком" балон през 2000-2001 г., световната финансова криза от 2007-2009 г., китайската кампания за борба с корупцията през 2013-2014 г., търговската война между Китай и САЩ през 2018 г., пандемията от COVID-19 и обявяването на политиката за общо благоденствие на Китайската комунистическа партия през 2021 г.

С течение на времето тези трусове стават по-кратки и по-леки, отбелязват анализаторите на Bank of America. Първите три са довели до 52% спад от връха до най-ниското ниво за 85 седмици, а възстановяването след тях е отнемало средно 119 седмици.

Но последните три оттегляния са довели до спад с едва 22% за 8 седмици и са отнели средно 20 седмици за възстановяване на пазара до предишните му върхове.

Ако моделите останат същите, ограниченията, свързани с COVID-19 в Китай, няма вероятност да унищожат търсенето на луксозни стоки, а само да го изместят. В такъв случай лекият спад в цената на акциите би бил особено добра възможност за покупка, се посочва в анализа на американската банка.

Наличните доказателства показват, че макроикономическият спад не засяга всички американци еднакво. Възстановяването от краткотрайната рецесия след COVID-19 се очертава като K-образно - това се случва, когато отделни общности се възстановяват от икономическите спадове с различни темпове. Някои сектори бележат подновен растеж, докато други продължават да изостават.

Ръстът на разходите за лукс в САЩ нарастват сред хората от всички социални групи през 2021 г., тъй като икономиката се възстанови от шоковете на пандемията и пазарите се повишиха. Това не е така през 2022 г. Ръстът на луксозните разходи е най-силен сред групите с по-високи доходи, нараствайки с 26% на годишна база. Хората с по-ниски доходи са намалили потреблението си на луксозни стоки с 5%.