Оживление на бирения пазар отбелязват от Съюза на пивоварите в България (СПБ) с идването на пролетта и отпадането на противоепидемичните мерки.

Тази тенденция се очаква да се запази и по време на великденските и майски празници, които българите традиционно отбелязват в семеен кръг, а бирата е неизменна част от трапезата.

Активният сезон за пивоварите е именно от април до септември. През тези месеци у нас се реализират 60% от годишния обем на продажбите на бира.

По информация на СПБ в пиковия период средно на всеки час в страната се произвеждат 65 хиляди литра бира, а на всяка минута се бутилират хиляда и сто литра. 95% от консумираната у нас пенлива напитка се произвежда от членовете на Съюза на пивоварите, а почти всяка изпита бира е дело на българските пивовари, сочат данните на браншовата организация.

В този контекст са любопитни и наскоро публикуваните резултати от проучването на института за маркетингови изследвания GFK за продажбите на напитки по време на великденските празници у нас. Според експертите при реализацията на бира около Великден се очертават интересни тенденции.

През 2019 г. продажбите на пиво се повишават с 16% в стойност и 15% в обем, но през 2020 г. има спад за периода на великденските празници спрямо 2019 г. от 13% в стойност и 14% в обем. През 2021 г. категорията отново се връща към ръста, като през великденския период продажбите на пиво се повишават с 21% в стойност и 16 на сто в обем.

Прогнозите за тази година са, че тенденцията за ръст в пазаруването на бира ще се запази.

Мъж получи $8 млн. обезщетение заради сервирани химикали вместо бираМъж изгубил усещането си за вкус си и развил други здравословни проблеми, след като вместо наливна бира в бар му сервирали препарати за почистване

Към днешна дата в страната работят 39 малки, големи, средни и микро пивоварни, които на годишна база общо произвеждат около 180 различни марки и асортмента бира. Портфолиото е динамично и сезонно ориентирано, но безусловно лагер бирата тип Pils продължава да е с най-висок пазарен дял от 93-95%.

Регулярно провежданите по поръчка на СПБ маркетингови проучвания от Ипсос България показват, че всеки трети българин е убеден, че пивото е подходящо за него питие, а при активните консуматори това мнение споделят 55% от респондентите.

,,Непрекъснатата модернизация на пивоварния сектор е от ключово значение за неговото устойчиво развитие, особено в момент на криза на световните енергийни пазари. Големите компании вече изграждат фотоволтаични паркове, а от съоръженията за биоанаеробно третиране на отпадните води добиват биогаз.

През 2021 г. един хектолитър бира у нас вече може да се произвежда с 21.3 МJ енергия, докато преди 3 години най-доброто постижение беше 3.5 MJ“, коментира Ивана Радомирова – изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.

От бранша специално подчертават и друга положителна новина – за поредна година спадат продажбите на бира в пластмсови опаковки, като през миналата година делът им е 52%. Продажбите в кенове са 23%, в стъклени бутилки – 21 на сто и в кегове – 4%. През 2021 г. пуснатите на пазара ПЕТ бирени бутилки са с 1206 тона по-малко, в сравнение с количествата за 2020 г.

С това намаление на практика са спестени 1809 тона емисии от въглероден двуокис, които се равняват на въглеродния отпечатък от използването на 1500 тона въглища. Тези данни добре онагледяват колко е важно да бъдат оптимизирани всички възможности за намаляване и рециклиране на пластмасите, както и на всички други отпадъци от опаковки.

През тази година СПБ продължава да реализира информационната кампания ,,ИзБИРАме устойчиво бъдеще“ с фокус именно върху разделното събиране на отпадъци от опаковки

СПБ е учредител и активен член на току-що създадената от Българска стопанска камара и още 7 браншови асоциации платформа за кръгова икономика „Пластик Пакт България“. Участниците в нея си поставят амбициозната цел до 2025 г. да постигнат 55% рециклиране на пуснатите на пазара отпадъци от пластмасови опаковки.