Приблизително 30% от диамантите, които се произвеждат в световен мащаб, идват от руски мини, като 90% от тях са собственост на държавния гигант Алроса, сочат данни на министерството на финансите на САЩ.

След началото на военния конфликт в Украйна Алроса и нейният главен изпълнителен директор Сергей Иванов бяха санкционирани от администрацията на американския президент Джо Байдън, като част от икономическите наказания срещу Русия.

Санкциите обаче, описвани като "безпрецедентни" и "тежки" от страна на министерството на финансите на САЩ, засега не създават непосредствени проблеми за световната търговия с диаманти, казват пред Insider от Световния съвет по диамантите.

Това е така, защото санкциите срещу Алроса стигат само дотам, че забраняват сделките с дълг и акции, което означава, че все още е напълно законно щатски компании да купуват и продават добити в Русия диаманти.

"Съгласно настоящото законодателство, ние можем да продължим да правим бизнес с Алроса тук в САЩ," казва Даяна Фъркгот-Рот, доцент по икономика в университета Джордж Вашингтон и бивш помощник-секретар по икономическата политика в министерството на финансите на САЩ.

"Така че въпросът е не какво ще направи министерството на финансите, а какво ще направят потребителите," допълва тя.

Някои компании и потребители обаче бойкотират руските диаманти, така или иначе

Два дни след като бяха обявени санкциите срещу Алроса, компания за онлайн продажби на бижута Brilliant Earth, която твърди, че продава единствено "етично добити" диаманти, премахна всички добити в Русия скъпоценни камъни от уебсайта си. Изглежда обаче, че това е първият и единствен засега голям щатски търговец на диаманти на дребно, който го е направил.

От търговското сдружение с нестопанска цел „Бижутерите на Америка“ обявиха през миналата седмица, че "съветват членовете си да предприемат мерки за спирането на покупко-продажбата на диаманти, скъпоценни метали или скъпоценни камъни с руски или беларуски произходи," посочвайки като причина "сериозни, етични, репутационни и правни рискове."

Междувременно, потребители на социалните медии призоваха за масови бойкоти на руски стоки - от водка до бензиностанции.

Фърктгот-Рот казва, че бижутерските компании вероятно ще бъдат подложени на подобен натиск от страна на потребителите да спрат да продават руски диаманти. Според нея обаче за бойкотите на индивидуално ниво ще е необходимо потребителите да знаят откъде е добит първоначално един завършен диамант.

Анализаторът от диамантената индустрия Пол Зимниски казва пред Insider, че е виждал доказателства неруски диаманти да се продават на цени над пазарните заради конфликта.

"Ако потребителите бойкотират руските диаманти, това определено ще се отрази на веригата на доставки," казва той, допълвайки, че близо три четвърти от потребителското търсене на диаманти идва от западните държави и Япония. "В крайна сметка, смятам, че потребителите ще определят в каква посока ще тръгне всичко това."

Щатските санкции може да доведат до недостиг на диаманти и повишения на цените

Санкциите срещу Алроса не нарушават директно глобалната търговия с диаманти, но руската инвазия в Украйна може да доведе до повишения в цените на скъпоценните камъни.

Санкциите на САЩ и ЕС спрямо финансовата инфраструктура на Русия затрудняват трансакциите с руски компании, което наскоро беше утежнено от спирането на доставките от и до страната на куриерски компании, като FedEx, UPS и DHL.

"Ако въпреки всичко купувачи искат да купуват диаманти от Алроса, вероятно ще има усложнения около плащанията към компанията, което вероятно ще затрудни или поне ще ограничи доставките на необработени диаманти," обяснява Зимниски.

За така наречените "производители" на диаманти, които купуват и след това шлифоват необработените камъни (повечето от които се намират в Индия), това би могло да означава забавяния със седмици на доставките и риск за замразяване на средствата.

В зависимост от това колко дълго ще продължат ограниченията, това може да прерасне в недостиг на необработени диаманти и да доведе до ръст в цените на продукта в цял свят, казва Зимниски.

"Ще минат поне 3-4 месеца, преди необработените диаманти, които се купуват днес, да достигнат до търговците на едро и на дребно на шлифовани диаманти," според Зимниски. "Колкото по-дълго се проточи това, толкова по-сложно и проблематично става за индустрията."