Руските авиокомпании, включително държавната Аерофлот, разглобяват част от самолетите си, за да осигурят резервни части, които вече не могат да купуват от чужбина поради санкциите на Запада.

Това твърдят пред Ройтерс източници, близки до индустрията.

Още през юни руското правителство посъветва авиокомпаниите да използват някои самолети за части, за да гарантират, че останалите летателни апарати, произведени в чужбина, ще могат да продължат да летят поне до 2025 г.

Санкциите, наложени на Русия заради инвазията в Украйна в края на февруари, не позволяват на руските авиокомпании да получават резервни части и услуги за поддръжка от западните производители.

Според авиационните експерти, руските авиокомпании вероятно ще започнат да вземат части от своите самолети, за да ги поддържат в движение, като вече са налице и първите подробни примери.

Според източниците, цитирани от Ройтерс, един руски самолет Сухой Суперджет 100 и един Airbus A350, експлоатирани от Аерофлот, в момента са спрени и се разглобяват. Въпросният Airbus A350 е почти чисто нов.

По-голямата част от самолетния флот на Русия се състои от западни пътнически самолети.

Взето е и оборудването на някои Boeing 737 и Airbus A320 на Аерофлот, тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за останалите си самолети.

Засега руското министерство на транспорта и Аерофлот не са коментирали официално информацията.

Произвежданите в Русия Сухой Суперджет също са силно зависими от чуждестранните доставки части. Двигателят на един от тези самолети вече е премахнат, за да може друг Суперджет да продължи да лети.

По-новите поколения самолети, като A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787, работят с технологии, която трябва постоянно да се актуализират.

Кошмар по летищата: 220 000 загубени или откраднати куфари това лятоЖалбите за обезщетения скочиха с 30%, полагат се до 1600 евро, ако багажът ви липсва

В рамките на една година след влизането на санкциите в сила, за руските авиокомпании ще бъде предизвикателство да запазят в експлоатация съвременните си самолети, дори на фона на силно развитата и компетентна инженерна база на Русия.

Близо 80% от флота на Аерофлот се състои от самолети на Boeing и Airbus. Към края на миналата година компанията разполага със 134 Boeing и 146 Airbus, заедно с близо 80 произведени в Русия самолета Сухой Суперджет 100.

По данни на Reuters, около 50 самолета на Аерофлот, или 15% от флота му, включително летателните апарати, блокирани от санкциите, не са осъществявали полети от юли насам.

Три от общо седем Airbus A350, експлоатирани от авиокомпанията, включително един, който сега се използва за части, не са летели от около три месеца.

Руските превозвачи обслужват и по-малко маршрути поради санкциите, което означава, че има неизползвани самолети, които могат да бъдат спрени.

Според плана за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г., Русия може да се изправи пред най-големите предизвикателства с A350 и серията Q Bombardier, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

Още стачки на европейските летища през август: Ето кога саДръжте под око статуса на полета си, за да сте подготвени за смяна на плана

Съветът на руското правителство предвижда "частично демонтиране на определени части от флота", което ще запази две трети от чуждестранния флот в експлоатация до края на 2025 г.

Основното предизвикателство ще бъде поддържането на двигателите и сложното електронно оборудване в изправност.

Аерофлот беше една от най-добрите авиокомпании в света, но сега разчита на държавна подкрепа и бележи 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо предходната, показват финансовите ѝ отчети.

Осигуряването на доставки от страни, които не са наложили санкции на Русия, е малко вероятно да помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток поемат риск да им бъдат наложени вторични санкции от страна на западните правителства.