В Москва онлайн поръчките, доставени само за 15 минути с велосипед, дават индикации за това как може бе ще изглежда бъдещето на пазаруването.

Най-голямата руска технологична компания Яндекс доставя хранителни продукти по домовете в Москва в рамките на четвърт час безплатно. Новата й онлайн услуга, която носи името Лавка, позиционира малки складове из столицата, заредени с по около 2 000 артикула и използва куриери на велосипеди и мотопеди, за да доставя поръчки.

Стратегията й е да трупа пазарен дял, като работи като дигитален квартален магазин — мястото, до което потребителите прибягват за хранителни продукти, паста за зъби или дори пакет презервативи, доставяни до вратата им.

Основаната преди две десетилетия като търсачка, подобна на Google, Яндекс, оттогава успя да се намеси на местния пазар на таксита и пусна редица други дигитални услуги, в това число доставка на храни от ресторанти. Продажбите й вече надхвърлят 127 млрд. рубли (2 млрд. долара).

Най-новият проект на компанията идва на фона на ускоряването на темповете на електронната търговия в Русия, която преди време се движеше бавно. Много компании предлагат онлайн доставка на хранителни продукти, но постоянното предлагане на тази услуга вече представлява навлизане в нова територия.

“Видяхме, че самите търговци на дребно доставят прекалено бавно, докато стартъп компаниите за доставки, които работят с различни магазини, нямат достъп в реално време до техния асортимент и често трябва да подменят стоките в поръчките,” казва пред Bloomberg Максим Фирсов, ръководител на подразделението, в което влиза и Lavka.

“По тази причина ние се фокусираме върху развитието на наши минискладове и супербързите доставки.”

Яндекс навлезе на руския онлайн пазар за хранителни продукти през миналата година, опитвайки се да се позиционира на пазара, който, според компанията INFOLine, може да нарасне пет пъти до 200 млрд. рубли до 2023 г. Двамата най-големи играчи там за момента са Utkonos и Perekrestok.ru - подразделение на X5 Retail Group NV.

Баби с маратонки разнасят рамен за Uber в ЯпонияБезработицата в Япония е 2.4% и намирането на служители е трудно

Има множество услуги, при които поръчките се вземат от рафтовете на магазините, но доставянето на хранителни стоки по поръчка е относително нов метод. Компанията Getir, подкрепена от главния изпълнителен директор на Яндекс Аркадий Волож, го използва в Турция, докато GoPuff разработва подобен бизнес в САЩ.

Amazon.com Inc. разполага с услугата Prime Now, която предлага доставка в рамките на 2 часа. Други компании, като базираната в САЩ Instacart Inc., твърдят, че могат да доставят продуктите до клиента на половината на това време.

Яндекс първоначално ползваше стоки от Metro AG, преди да премине към директни договори с дистрибутори и производители. Компанията приключи 2019 г. с 50 склада и има за цел да покрие с цяла Москва с около 200 склада до края на тази година, докато едновременно с това започне да предлага услугата и в Санкт Петербург.

Като цяло бизнесът все още не е на печалба, тъй като компанията има разходи за разрастването му, въпреки че целта е това да се промени с увеличаването на броя на хората, които свикват с услугата, казва Фирсов. Част от складовете, които съществуват от няколко месеца, обслужват редовни клиенти и отчитат “подобряване на финансовите си показатели.”

Андрей Ивченко, 32-годишен мениджър в сферата на туризма, започва да използва Яндекс.Лавка през октомври и вече поръчва по 2-3 пъти седмично неща, като вода и продукти, които с приятелката му могат да си сготвят за вечеря. Поръчките му идва за между 7 и 12 минути.

“Осъзнавам, че може би е по-скъпо, в сравнение с големите вериги, но аз мога да си го позволя,” казва Ивченко, който пазарува във веригата Азбука Вкуса, когато има повече време или има нужда от някакви деликатеси. “Това е ново ниво на удобство: Мога да гледам телевизия или да пера след работа, докато ми доставят продуктите. Никоя друга услуга не предлага това.”

Всеки от складовете е с площ от около 150 кв. м и обслужва район в радиус от около 1.5 км, което улеснява бързите доставки. За сравнение, онлайн супермаркетът Perekrestok.ru изпълнява поръчките за Москва с камиони, които се зареждат от три дистрибуторски центъра с площ межди 4 000 и 18 000 кв. м.

Яндекс нарича своите складове “тъмни магазини.” Тъй като те не обслужват клиенти, компанията може да търси по-евтини и не толкова атрактивни имоти, които не биха били подходящи за магазин. Те не са разположени с изглед към улицата, а понякога се намират в мазета.

Стойността на поръчките е средно между 600 (8.60 евро) и 1 000 рубли (14.40 евро), като доставката е безплатна, въпреки че по-малките поръчки биват отказвани в пиковите часове. Най-популярните продукти са вода, яйца, мляко, банани и лимони. Стоките, в това число мляко, банани и чай, са с около 20% по-скъпи, отколкото в Perekrestok.ru, показва сравнение между двата сайта.

Когато дадена поръчка пристигне, служител на склада я вижда на телефона си и подготвя продуктите за минути. След това куриер ги доставя в рамките на 10 минути. Повечето куриери използват мотопеди и офроуд велосипеди, подходящи за зимите в Москва, като близо 20% от тях са електрически.

“Основното предимство на Яндекс е прекият достъп до клиентите,“ казва Иван Федяков, ръководител на INFOLine. “На компанията й липсва покупателната способност на големите търговци на дребно, но пък вместо това предлага най-малко време за доставки. Това може да проработи при милениалите, но няма да привлече най-пестеливите клиенти.”

Фирсов казва, че няма проблем с това.

“Ние осъзнаваме, че има хора, които никога няма да станат наши клиенти,” казва той. “Пазарът на хранителни продукти обаче е толкова голям, че завземането дори на малка част от него вече би представлявало сериозен бизнес.”