Ryanair предупреди, че ще трябва да спре полетите от Великобритания за „седмици или месеци“, ако британският премиер Тереза Мей не постигне бързо двустранно споразумение за международната авиация във връзка с Брекзит, съобщава Guardian.

Спирането на полетите от Станстед и други летища е „много осезаема възможност“, съобщи главният финансист на компанията Нийл Сорахан. „В най-лошия сценарий, няма да има полети от Великобритания към Европа за известен период, за всички превозвачи. Може да се стигне до положение, в което да се примирите, че няма да ходите никъде през лято 2019 г. – пътуванията до Португалия и Испания няма да се случат, освен ако можете да плувате“, допълва Сорахан.

Дъблинската компания Ryanair има законово право да работи извън Великобритания въз основа на европейската регулация „открито небе“, която позволява на всички авиокомпании в ЕС и на други компании от „общата пътническа зона“, включваща Мароко, Исландия, Норвегия и Швейцария, да летят към и от всяка страна, подписала споразумението.

Политиката за открито небе задължава страните членки на ЕС да се подчиняват на Съда на ЕС и да спазват свободата на придвижването, две червени линии за британското правителство в преговорите за Брекзит.

Но Сорахан казва, че дори Мей да промени позицията си, Ryanair трябва да има план за справяне с всякакви вероятности, тъй като ЕС съобщи, че може да няма споразумение за Брекзит, докато не бъдат договорени всички части на споразумението.

„Ако се сбъдне лошият сценарий с правилата на Световната търговска организация и без двустранни споразумения за открито небе, има осезаема възможност да бъдат спрени полетите за известен период между Европа и Великобритания. Последиците за бизнеса ще бъдат гибелни“, категоричен е Сорахан.

Великобритания е една от ключовите бази на Ryanair с 40 от 400-те й самолета, обслужващи 19 британски летища, включително Станстед, Глазгоу и Белфаст. От авиокомпанията съобщиха, че обмислят да спрат полетите между Шотландия и Лондон и Северна Ирландия и Лондон заради разходите след Брекзит.

Ryanair смята, че ще се наложи да създаде британски филиал с британски лиценз за опериране на въздушното пространство, за да продължи да обслужва маршрутите си.

Сорахан не потвърждава размера на разходите, но еasyJet съобщи, че собствените й усилия да се сдобие с европейски филиал и лиценз ще й струват 10 милиона паунда. Подобно на другите авиокомпании, Ryanair определя графика на самолетите си 12 месеца по-рано, което означава, че ще трябва да знае вероятния регулаторен режим до идния март, за да гарантира непрекъсваемост на полетите.

Компанията съобщи, че ако не може да продължи бизнеса си във Великобритания в седмиците и месеците след Брекзит през април 2019 г., ще търси възможности за растеж в Италия, където е авиокомпания номер едно, и в Испания и Източна Европа. Тя допълни, че ще търси възможности за увеличаване на дейността си в скандинавските страни и Германия, където има само 20 самолета.