Когато проектираш виртуална платформа, ако искаш да имаш успех, трябва да намериш начини да следваш шумът на парите. Това заяви Сократис Лазаридис, главен изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на Helex Group, по време на панел Капиталови пазари на финансовия форум "Шумът на парите".

Целта на една фондова борса е от една страна да подобри достъпа на емитентите до пазарите и от друга - да улесни посредниците да предлагат инвестиционни възможности за техните клиенти на най-ниски цени.

При предлагането на обща платформа между Атинската фондова борса и Кипърската фондова борса тя беше насочена към втория ефект.

Платформата все още работи, въпреки че и двете страни преживяха финансова криза. Резултатът от това е, че средното участие на кипърските членове на гръцкия пазар е 6%. В милиони евро това е средно около 7 млн. евро на година в периода 2007 до 2015 г., което трябва се оцени, предвид факта, че това е три пъти повече от местния им пазар, посочи Лазаридис.

От друга страна, гръцките членове на борсата, които работят и в Кипър, имат средно 10% пазарен дял на кипърския пазар, което се равнява на 500 000 евро.

За членовете на борсата добавянето на алтернативни продукти е изключително важно, особено за по-малките пазари. Аз смятам, че най-важното, ако искате да следвате шума на парите, е да разберете какво точно търсят вашите членове.

Моето усещане е, че те се опитват да улеснят достъпа на своите клиенти до пазари по цял свят и местните инвеститори винаги търсят достъп към пазара, който е най-активен.

В последните пет години капиталовите пазари имаха важна роля във финансирането на банковия сектор в Гърция. Можете ли да си представите, че общата възможност за кредитиране на банки от страна на капиталовите пазари през последните пет години е била 50 млрд. евро? Това е сходно с набирането на количеството набрани капитали в Швейцария за същия период и два пъти повече от Deutsche Boerse, посочи още експертът.

Имахме възможност да получим средства от международната инвестиционна общност. Тя не трябва да се подценява. Преди десетина години смятах, че сме в много добра ситуация по отношение на международната инвестиционна общност, но трябва непрекъснато да се следят промените, а те са големи.

Сега 60% от пазарната капитализация и 60-65% от търговската дейност идват от чужбина. Не от същите инвеститори през всичките тези години, но от чужбина. Нашето притеснение е, че трябва да направим този интерес устойчив. Това е голямо предизвикателство.

По отношение на SEE Link вярваме, че няма бъдеще за малките пазари, ако не се опитаме да постигнем консолидация. Трябва да привличаме интереса на международните инвеститори не само за търговия, но и за предоставяне на нашите емитенти възможността да набират капитал, както и за свежи пари в реалната икономика, посочи Лазаридис.

Това не са само празни приказки. Всеки знае, че първичните публични предлагания са на ниски нива след кризата. Оценките на компаниите просто не са приемливи. Реалностите са такива, че или трябва да чакаме промяна, или трябва да предприемем активни мерки.

Трябва да търсим начини за виртуална консолидация. Трябва да посмалим егото си, но това е друга история. Получаваме подкрепа и заделяме ресурси за развитие на SEE Link, заяви главният изпълнителен директор на Helex Group.

На 1 юни ще се проведе и вторият ден на форума Шумът на парите. Очаквайте 20 лектора в трите панела: Банки и небанкови финансови институции, Бъдещето на технологиите и Икономиката на България.

Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.

Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network.