Международните авиокомпании отчитат значителни печалби през тази година, стимулирани от голямото търсене на туристически пътувания и събития като Световната купа по футбол, която дава огромен тласък на Qatar Airlines.
International Airlines Group (IAG), която включва Aer Lingus и British Airways, обяви рекордна печалба от около 1,4 млрд. долара за първата половина на годината. Главният изпълнителен директор на IAG Луис Галего коментира, че групата си поставя за цел до края на годината да възстанови капацитета си отпреди пандемията.
"Търсенето от страна на клиентите остава силно в цялата група, особено при туристическите пътувания, като около 80% от приходите от пътници за третото тримесечие вече са резервирани. Нашите авиокомпании са въвели планове за подпомагане на дейността през натоварения летен период", добавя той.
Междувременно AirFrance-KLM Group отчита приходи от над 8 млрд. долара за второто тримесечие, което е с почти един милиард долара повече от миналата година "въпреки инфлационния контекст".
А ако последните резултати на Qatar Airways са някакъв показател, Игрите през 2024 г. ще бъдат от полза за AirFrance-KLM. Qatar Airways отчита печалба от 1,2 млрд. долара за изминалата финансова година, като отдава рекордните си резултати основно на Световното първенство по футбол през декември.
Преди спортния форум се появиха въпроси дали малката държава с население от едва три милиона души разполага с необходимата инфраструктура за провеждане на международен турнир от подобно ниво. Но след като спечели с кандидатурата си, Катар инвестира около 220 млрд. долара в изграждането на нови транспортни системи и жилищни сгради, които да посрещнат международната публика. Начинанието беше успешно, като по данни на ФИФА продажбите на билети за първия кръг на турнира са надхвърлили 3 милиона, посочва още CNN.
В своя отчет за тримесечието Qatar Airways заявява, че по време на Световното първенство по футбол през 2022 г. компанията е извършила около 140 000 полета, които са довели над 1,4 млн. души в Катар.
Но някои лидери в туристическия бранш твърдят, че този зашеметяващ ръст може да не продължи дълго. По-рано тази седмица Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа по брой пътници, предупреди, че високата инфлация и покачващите се лихвени проценти могат да попречат на въздушните пътувания тази есен и зима.
Въпреки че Ryanair отчита печалба от 735 млн. долара за второто тримесечие, главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри заявява във видеоклип, публикуван на уебсайта на компанията, че тя е "загрижена за въздействието на тези макроикономически тенденции".
О'Лиъри добавя, че може да се наложи превозвачът да намали цените на билетите, за да постигне амбициозните си цели за увеличаване на броя на пътниците. Но големите авиокомпании изглежда нямат проблем със запълването на местата в момента, като IAG съобщава, че около 84% от наличните места са запълнени, а AirFrance-KLM - 87%.