Съединените щати и Европейският съюз са на път да постигнат спопразумение, което ще сложи край на 17-годишния спор за субсидиите, насочени към самолетните производители, съобщава Ройтерс. Сделката предвижда петгодишен мораториум върху митническите тарифи за продуктите на американската Boeing и европейската Airbus, което ще им позволи да се фокусират върху борбата за пазарен дял с бързорастящата китайска авиоиндустрия.

По-рано тази седмица американският търговски представител Катрин Тай обсъди въпроса с европейския си колега Валдис Домбровскис. В началото на юли предстои и срещата на върха между САщ и ЕС, по време на която взаимоотношенията с Китай също ще бъдат на дневен ред.

Митническите тарифи върху авиопроизводството бяха временно замразени през март тази година, като условието беше да се постигне споразумение до 11 юли, за когато е насрочена срещата на върха.

Преговорите обаче вървят по-бавно от очакваното заради огромната документация, натрупана през последните две десетилетия. Американският президент Джо Байдън обаче иска да подобри търговските взаимоотношения с ЕС, които пострадаха сериозно при управлението на неговия предшественик Доналд Тръмп.

Замразяването на търговския конфликт, свързан със самолетните мита, ще даде възможност и на двете страни да се фокусират върху по-належащите си икономически проблеми.

През 2019 година и САЩ, и ЕС спечелиха част от заведените дела в Световната търговска организация, в резултат на което бяха наложени мита върху определени сфери на авиоиндустрията на обща стойност 11.5 милиарда долара.

Историята на търговския конфликт обаче води началото си още от 2004 година, когато САЩ се оттеглиха от пакта за свободна търговия в авиоиндустрията, сключен през 1992 година и обвиниха ЕС в неправомерно субсидиране на Airbus, припомня Ройтерс.

В отговор на това ЕС подаде ответен иск срещу американската компания заради това, че е ползвала неправомерна технологична и данъчна подкрепа от американското правителство.

През май американският търговски представител Катрин Тай коментира пред Ройтерс, че е оптимист за постигането на договорка с Брюксел. По думите ѝ и двете страни трябва да обърнат внимание на "по-големия въпрос" - амбициите на Китай да се превърне в основен играч на глобалния авиационен пазар.

В момента все още остават в сила митата, наложени върху търговията със стомана и алуминии между САЩ и ЕС. Очаква се обаче и за тях да бъде заложен срок до 1 декември 2021 година, в който разногласията да бъдат изчистени и да се стигне до споразумение.