Saudi Aramco вече официално е най-скъпата компания в света, пише The Wall Street Journal. Предлагането на книжата бе осъществено на горната граница на цената, или 32 риала, равняващи се на 8.53 долара за брой.

По този начин саудитската компания ще набере 25.6 млрд. долара от предложените 3 млрд. акции, с което ще се подобри предходното постижение на Alibaba от 2014 г.

Китайският гигант в онлайн търговията до този момент заемаше челната позиция с 25 млрд. долара.

При цена от 8.53 долара на акция, това би означавало, че пазарната оценка на компания достига 1.7 трилиона долара, с което Aramco ще е по-скъпо оценена от Apple и Microsoft.

Днес двете технологични компании се оценяват на съответно 1.2 и 1.114 трилиона долара.

Акциите на Aramco ще дебютират на борсата в Саудитска Арабия на 11 декември (сряда).

Пазарната капитализация на петролната компания обаче ще е по-ниска от желаните 2 трилиона долара, които принц Мохамед бин Салман си бе поставил като цел. Част от инвеститорите пропуснаха листването, именно по тази причина – оценката на Aramco е доста завишена, докато други заявиха, че оценка от около 1.6-1.7 трилиона дава възможност за допълнителен ръст на цената при дебюта им на борсата.

Простата сметка сочи, че книжата на Aramco трябва да добавят 17.65% към стойността си, за да се достигне желаната оценка от 2 трилиона долара.

Общата сума на получените заявки за записване на акции от Aramco е надхвърлила 60 млрд. долара. Повишеният интерес към първичното публично предлагане дава възможност на посредниците по IPO-то да предложат нови 450 млн. акции. Ако това се случи, то общата набрана сума може да надхвърли 30 млрд. долара.

IPO-то представлява кулминационната точка в близо четири годишните усилия на принц Мохамед бин Салман да продаде дял от най-печелившата компания в света, за да може да използва средствата за инвестиции в различни сектори на икономиката, с което тя да се диверсифицира от петролната си зависимост.

Въпреки първоначално обявените планове за листване на някоя от големите борси в света (Ню Йорк, Лондон, Хонконг и Токио), от кралството за момента не предоставят повече подробности. Идеята бе с двете листвания да се наберат 100 млрд. долара, но загрижеността на чуждестранните инвеститори около климатичните промени, политическите рискове в страната и корпоративната прозрачност на компанията, накланя везните за момента към присъствието само на местната борса.

След отмененото роудшоу на пазари като Ню Йорк и Лондон, от Aramco предпочетоха да се насочат към местните инвеститори, както и тези от региона. Смята се, че именно хедж фондове, застрахователни и пенсионни компании са основните инвеститори в първичното публично предлагане.

Саудитските банки също се включиха в кампанията, като предложиха евтино финансиране на всички желаещи да запишат акции от Saudi Aramco.

От компанията планират да предложат на инвеститорите си 75 млрд. долара дивидент през 2020 г., което би донесло дивидентна доходност от около 4%.