Разпространението на COVID-19 по света промени бизнес моделите на много компании, но в същото време доведе и до трансформации в поведението на потребителите и корпоративните мениджъри.

Финансовият сектор не остава встрани от тази тенденция. Пандемията доведе до промени и в сферата на разплащанията, като много от тях вероятно ще се запазят и в дългосрочен план, много след като опасността от коронавируса вече ще е отминала.

Ето какво коментира по този въпрос генералният мениджър на Visa за България, Гърция и Кипър Севдалина Василева в интервю за Profit.bg:

Наблюдават ли се някакви значими промени в сферата на дигиталните разплащания през последните два месеца и в каква посока?

COVID-19 повлия както на картовите, така и на онлайн трансграничните трансакции, свързани с пътувания. Това се случи първоначално в Азия през февруари, а след това в световен мащаб, като ефектът беше по-значителен през март, след като вирусът се разпространи в останалия свят.

Заради наложеното социално дистанциране, карантина или пълна забрана за излизане, местните разходи - най-вече за пътувания, ресторанти, развлечения и гориво, рязко намаляваха седмица след седмица със значително влошаване на обема и тенденциите на трансакциите през втората половина на март. В същото време пандемията от COVID-19 издигна ролята на платежната екосистема в отговор на новата ситуация.

От повишаване на безконтактните лимити в цяла Европа, до изплащане на средства за извънредни случаи и подпомагане на малките и средни предприятия (МСП), за да могат да оперират онлайн, Visa се ангажира да предоставя безопасни, сигурни и надеждни решения за разплащане, които отговарят на нуждите на търговците и техните клиенти.

Безконтактните разплащания, извършени с карта или мобилно устройство, бързо се превръщат в предпочитан начин за разплащане в световен мащаб. Близо 60% от трансакциите с карта Visa извън САЩ се извършват по този начин.

Въпреки че пълното въздействие на COVID-19 върху безконтактните разплащания в целия свят тепърва ще се изясни, има ранни индикации, които илюстрират промяната в потребителските разходи с всеки изминал ден.

В България броят на безконтактните трансакции в периода март-април 2020 г. нараства на годишна база с 14% в дрогериите и аптеките и с 9% в хранителните магазини и супермаркети. Що се отнася до онлайн разплащанията, нарастването на техния брой през март- април т. г. на годишна база е с над 100% за дрогериите и аптеките и с близо 100% за хранителните магазини и супермаркетите.

През март 2020 г. Visa работи активно с партньорите в платежната индустрия и правителствата, за да подкрепи повишаването на лимитите за безконтактни разплащания на пазарите по света, които изискват верифициране на картодържателя за извършване на трансакцията. Това се случи и в България, където лимитът за безконтактни разплащания беше увеличен от 50 на 100 лв.

Така картодържателите могат да плащат по-големи суми безопасно, бързо и лесно, без да се налага да въвеждат ПИН. Тъй като въздействието на COVID-19 продължава да променя голяма част от ежедневието и бизнеса, Visa остава отдадена на основната си мисия да свързва света, за да се създадат възможности хората, бизнеса и икономиките да се развиват. Сигурните и безопасни разплащания на мястото на продажба ще останат основен акцент в дейността на Visa.

Можем ли да направим паралел между българския пазар и това, което става по света?

Всеки пазар има своя специфика и ние подхождаме индивидуално към нуждите и приоритетите на различните страни, както правим и с всеки наш клиент. Сега, с предизвикателствата, породени от пандемията, България има огромен потенциал за развитие и догонване на западните страни в дигитализацията на икономиката, публичните и административните услуги, включително и в разплащанията.

Развитието на електронните разплащания е обратно пропорционално на неформалната икономика. В България динамиката на техния растеж се забързва, но поради високият дял на плащанията в брой, особено в сегмента на МСП, нивото им все още е ниско. Ако погледнем на това позитивно, то създава значителен потенциал за растеж на дигиталните разплащания с използването на най-новите технологии.

Друго предизвикателство на пазара е ниската терминализация в България, една от най-ниските в Европа по отношение на броя POS терминали на глава от населението, което е основен фактор и предпоставка за увеличаване на електронните разплащания.

Ние продължаваме да работим за повсеместно приемане на карти в България, заместване на наложения платеж при доставка с картови и онлайн разплащания, пускане на нови продукти с нашите партньори от финансовата индустрия, навлизане на безконтактни разплащания в градския транспорт, както и за въвеждане на мобилни разплащания с Apple Pay и мобилни портфейли, благодарение на технологията ни за токенизация.

Разплащанията, така или иначе, се намират в процес на трансформация от физическите банкови карти към трансакциите през мобилни устройства. Смятате ли, че COVID-19 може да ускори този процес?

В резултат на тази неочаквана ситуация, основните моменти са както промяната в поведението на потребителите, така и безпрецедентното навлизане на дигиталните технологии в работата, бизнеса и комуникацията. Именно навлизането на технологична и дигитална трансформация в ежедневието ще промени поведението и очакванията на хората, включително на клиентите и потребители на финансови услуги и разплащания.

Разплащанията, използващи дигитални устройства, телефони или аксесоари с безконтактна технология за плащане, вече бяха започнали да се появяват преди COVID-19. Възможността портфейлите да предлагат други функции, като дигитален личен профил (digital ID), контроли за повишена сигурност и полезни данни за управление на личния бюджет, например, ще засили растежа още повече.

Телефонът ви може да ви каже кога в супермаркета има твърде много хора или да ви съобщи кога покупките ви са готови, за да ги вземете. Подобни възможности с добавена стойност за потребителя ще имат значение за съживяването на бизнеса в някои типове търговски обекти.

Компаниите, които предоставят релевантни възможности за интегрирани и безконтактни плащания - както на клиенти, така и на търговци, вероятно ще имат отличително предимство пред конкурентите.

Ще падне ли акцентът за в бъдеще върху електронната търговия и каква е стратегията на Visa в тази посока?

Разплащанията и дигиталната търговия бързо се трансформират, тъй като светът става все по-дигитализиран. С все по-голямото използване на мобилните разплащания и дигитализацията на икономиката, желанието на потребителите да се възползват от удобството, предлагано при новия начин за пазаруване, онлайн или с мобилно устройство, моментът на покупката също става все „по-невидим“, безпрепятствен и вече е част от ежедневието.

Ръстът на онлайн търговията ще се ускорява, особено след като пазарите, като тези в Югоизточна Европа, скъсяват разликата между тях и по-напредналите северноевропейски или англосаксонски икономики и Китай. Някои по-малки търговци на дребно, принудени да затворят заради кризата, може физически да не отворят отново, но вместо това да потърсят онлайн присъствие.

Бързото изграждане на omnichannel възможности, които ще свържат разплащанията във всяка среда, независимо дали е физическа или дигитална, ще се превърне в съществено изискване за всички участници на пазара във все повече части на света.

Във Visa приемаме тези промени и вярваме, че те са изначално добри за потребителите и полезни за бизнеса. В контекста на пандемията, през която преминаваме, ние прилагаме цялостен подход в България.

Той се развива в три оновни посоки: информиране на притежателите на безконтактни карти за увеличаването на лимита, подпомагане на управлението на бюджета им, както и подкрепа на МСП за хранителни стоки в цялата страна и помощ на потребителите да набавят стоки от първа необходимост, без да се налага да напускат дома си. Visa си партнира с търговци, които следват стратегията на безконтактни разплащания, безплатна доставка и без използване на пари в брой.

Миналия месец Фондацията на Visa обяви две програми на обща стойност 210 милиона долара в подкрепа на малкия и микро бизнес, които работят по посока на икономическия напредък на жените, какъвто е и дългосрочният фокус на фондацията, както и за осигуряване на неотложна нужда от помощ за местните общности вследствие на разпространението на COVID-19.

Първата програма - в размер на 10 милиона долара, е предназначена за незабавна подкрепа на благотворителни организации на първа линия срещу пандемията COVID-19, свързани с общественото здравеопазване или продоволствената помощ, във всеки от петте географски региона, в които Visa оперира.

Втората програма е петгодишен стратегически ангажимент на стойност 200 милиона долара за подкрепа на малкия и микро бизнес по целия свят с акцент върху насърчаването на икономическия напредък на жените. Фондацията на Visa ще предоставя безвъзмездни средства за неправителствени организации, фокусирани върху развитието на МСП във всеки регион, в който работи Visa.

Предвид темпа на промените, породени от растежа на дигиталната търговия и различните нужди на нашите клиенти, Visa продължава да си партнира и да инвестира в платежни технологии, за да осигури на хората достъп до по-прости, по-удобни и по-безопасни начини за разплащане.

Visa винаги е съсредоточена върху бъдещето и като световен лидер в платежните технологии, ние се развиваме като компания, която дава възможност на парите да се движат за всички, навсякъде. Нашата мрежа VisaNet вече е отворена платформа, която се развива чрез съвместни иновативни услуги и продукти, които придават стойност и осигуряват удобство и приходи както на нашите, така и на крайни клиенти на партньорите ни.

Инвестираме в приемането на безконтактни, мобилни и токенизирани разплащания и разширяваме методите си на разплащане чрез предплатени карти, скенери за разплащане, решения за електронна търговия и разплащания.

В категорията на интернет на нещата, с очаквано увеличение на търсенето на устройства с вградени възможности за разплащания, Visa е изградила глобална мрежа от партньори Visa Ready, за да предложи дигитални токенезирани услуги за разплащане и да гарантира, че независимо от формата, всяко устройство, уред и друга техника, които са част от интернет на нещата, могат да се превърнат в по-сигурно място за търговия.

На местно ниво работим с няколко компании от финтех сектора, които разработват съвременни технологии за приемане на карти, като мобилни терминали и терминал интегрирани в телефона, т. нар. softPOS.