Недостигът на чипове, който нарушава производството на автомобили в световен мащаб, може да продължи през 2022 и дори през 2021 г., заяви водеща фигура в германската автомобилна индустрия.

COVID-19 представлява стрес тест за индустрията, която имаше нужда от обстоен преглед на веригите си на доставки, смята председателят на Daimler Ола Калениус.

Предлагането на чипове не отговаря на търсенето в редица индустрии. Сред тях е и производството на автомобили, което се възстанови бързо от пандемията.

Недостигът доведе до затваряне на заводи в Малайзия и "ще се отрази значително на производството и продажбите през третото тримесечие ", казва пред BBC Калениус, който оглавява и Mercedes-Benz.

"Производителите на чипове казват, че това ще продължи и през 2022 г. от структурна гледна точка, като след това положението постепенно ще се подобри," добавя той.

Това означава, че недостигът може да продължи и през 2023 г., но "да се надяваме не с мащабите, които отчитаме през последните няколко месеца ", казва той.

Според Калениус COVID-19 е "стрес тест" и "улично задръстване" за автомобилната индустрия. Ще мине време, преди всичко да се задвижи отново, добавя той.

"Ние обаче ще се поучим от този стрес тест и ще проучим още по-надълбоко всички нива на веригата на доставки, за да направим системата по-устойчива," казва той.

Според Харалд Крьогер, член на борда на директорите на Bosch, основната причина за недостига при предлагането на автомобилния пазар е това, че търсенето е нараснало "драстично", което, според него, е добра новина за индустрията.

"Само преди година бяхме в мрачните времена на коронавируса, продажбите бяха паднали и никой не очакваше такова бързо възстановяване на автомобилния пазар," казва той.

"А сега определено бързаме, за да задоволим това търсене."