Преди три години Google се подигра с идеята за автономни велосипеди в саркастично видео. Към онзи момент това изглеждаше логично – кой би искал да има колело, което се движи само?

Понастоящем обаче електрическите велосипеди и тротинетки заляха улиците на по-големите градове по света.

Компаниите, предлагащи тези услуги, похарчиха огромни суми за експанзия с темпове, сравними със скоростта, с която набраха средствата от инвеститори.

Сега обаче шегата на Google от преди три години може да се окаже за сметка на интернет гиганта.

Стартъпи, инвеститори и дори големи компании - като Uber, проучват възможностите за създаване на автономни велосипеди и тротинетки.

Целта е свиване на разходите за подмяна, презареждане и прочее на инвентара и решаване на проблемите, възникнали в градовете, заради конфликта и хаоса по улиците, създаван от тези нови градски превозни средства, пише CNN.

Експерти посочват, че автономните скутери един ден ще могат самостоятелно да се придвижват до места за паркиране или към квартали, където има най-голямо търсене.

Тези незаети тротинетки, които се наричат все повече „призрачни скутери”, ще могат дори да се придвижват сами до потребителя, който ги е поръчал.

В някои случаи оператори в командни центрове ще указват посоката на тези скутери из градската среда.

„Ще се смеем следващата година, когато по улиците ще има повече полуавтоматични скутери и велосипеди от тези на Waymo”, казва Дмитри Шевеленко, съосновател на Tortoise - компания, която интегрира автономни технологии в тротинетки.

Tortoise е една от фирмите, които се занимават с това. Компанията финализира сделка, която ще позволи да тества автономни технологии в покрайнинте на Атланта. Освен това има няколко партньорства с редица международни оператори на електрически тротинетки.

Всичко това се случва в момент, в който компаниите за автономни коли и камиони отлагат пускането на продуктите си, за да се уверят, че технологията е безопасна. Тротинетките и велосипедите са по-малки и леки спрямо колите и камионите, което означава, че е доста по-лесно да бъдат превърнати в автономни единици.

Друга компания, наречена CtrlWorks, вече тества собствени автономни скутери. Базираният в Сингапур бизнес оперира малка флотилия в Малайзия.

Ninebot - един от най-големите производители на скутери, представи автономен модел по-рано през тази година.

Идеята позволява резервацията на скутер, който да дойде сам до потребителя, обяснява Тони Хо, вицепрезидент по глобалните разработки в Ninebot. Компанията планира стартирането на пилотен проект в колежански кампус по-късно през годината.

Автономните скутери и велосипеди са и в полезрението и на Uber.

Компанията за споделено пътуване разполага с малък екип, който проучва как евтини сензори и облачни услуги могат да решат някои проблеми в този бизнес.

Компанията откри чрез ранни експерименти, че разходите за автоматизация могат да се изплатят от свиване на оперативните харчове, по думите на Алан Уелс, който ръководи проучванията.

Но не всички са убедени, че автономните технологии могат да се приложат в споделения бизнес. Санджай Дастор, изпълнителен директор на Skip Scooters, които оперират тротинетки в Сан Франциско и Вашингтон, е един от тях.

„Ако искате да изградите издръжливо превозно средство с дълъг живот, което не изисква голямо количество резервни части, то тогава това може да се окаже конфликт, когато говорим за превозно средство с една карама сензори по него”, казва той.

Компаниите за скутери разчитат на камери, радари и сензори, за да управляват безопасно техните флотилии. От Tortoise изчисляват, че разходите за автоматизиране на скутер възлизат на около 100 долара.

Независимо дали ще станат автономни или не, скутерите се приемат като напаст от мнозина. Движението на подобни превозни средства по тротоари, пешеходни пътеки и прочее места, запазени за пешеходци, провокира максимум конфликт по улиците. Още повече когато говорим за тротинетки, които се движат сами.

Когато базираната в Сингапур CtrlWorks пуска скутери на местния пазар през миналата година, притеснени пешеходци се опитвали да спрат автономните тротинетки. В някои случаи деца скачали на тротинетките, които се движат с по-бавна скорост, разказва изпълнителният директор на компанията Сим Кай.

Предвиждат задължителни застраховки за електрическите тротинеткиДържавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предлага въвеждане на регулация за електрическите тротинетки

CtrlWorks, която оперира под бранда ScootBee, е ограничила скоростта на тротинетките до 3 км/час. „Последното нещо, което искаме, е да плашим хората”, казва Кай.

Bolt - друга компания за скутери, която работи по автономни транспортни средства, които се придвижват сами до потребителите, планира да ограничи скоростта им до 1.6 км/час, когато се движат в часове с висок трафик и до 8 км/час през нощта, когато тротоарите са празни от хора.

Автономните скутери се намират в своя генезис, но някои вярват, че растежът на тази технология е неизбежен. Мат Брецина, бизнес ангел (инвеститор) от Сан Франциско, който е финансирал стартъпи за автономни велосипеди и скутери, очаква тези превозни средства да се превърнат в нормална част от градския живот до 10 години.

Но в краткосрочен план той очаква проблеми, включително вандализъм и кражби.

„Следващите две години ще бъдат много тежки. Но преди 10 години беше необичайно да имаме мобилен телефон с нас по време на вечеря, а сега всички го правят”, казва Брецина.

Докато компаниите се надпреварват в разпространението на скутери по света, работата по автоматизацията им се движи доста по-бавно.

Двете най-големи щатски компании за скутери - Lime и Bird, които са известни с бурното си разрастване, отказват коментар по темата дали разработват автономни тротинетки.