След няколко години, в допълнение към избора на следващата марка и модел кола, може да имате друг труден избор: моделът на Google или този на Apple? Други опции може да включват “car maker generic” и дори Amazon Prime Edition, пише The Wall Street Journal.

Докато колите, особено електрическите, се превръщат в нещо като смартфони на колела, част от динамиката, която се разигра в ранните дни на индустрията за мобилни устройства, се проявява и в автомобилния сектор.

През последните няколко години конкуренцията между кралете на смартфоните набра нова скорост. Google трупа партньорства с автомобилни производители чрез версия на Android, създадена специално за автомобили. Това се случва на фона на плановете на Apple да разшири своите софтуерни възможности в колата.

Автомобилните компании са изправени пред почти невъзможното предизвикателство да произвеждат софтуер, равен на това, което предлагат технологичните гиганти. Работата със Силициевата долина може да им помогне да отговорят на желанията на потребителите, като същевременно предотврати конкуренцията от компании като Tesla, пише технологичният коментатор Кристофър Мимс в WSJ.

И въпреки това – има го и присъщото за тези партньорства напрежение относно това кой контролира потребителското изживяване и натрупаните ценни данни.

Всеки автомобилен производител трябва да се ориентира в деликатен баланс между вътрешното производство на софтуерни инструменти и подписването на партньорства, което означава компромис с контрола и потенциална загуба на някои източници на приходи. Тези избори водят до огромна и объркваща нова екосистема, в която „мобилното“ устройство се отнася до колата, а не само до телефона. Досега потребителите не трябваше да се интересуват какъв софтуер работи в колата им, но ще им се налага все повече.

За повечето шофьори това може да означава автомобил, който работи с по-познат и функционален софтуер. Но е възможно също така да се запазят някои ограничения при избора, заради доминацията на две компании в операционните системи за смартфони. Това може да е затруднение при последваща продажба на автомобила или при промяна на екосистемата на смартфона ви.

Представете си следната обява за продажба: „Автомобилът е в перфектно състояние, на 60 000 км, операционна система Apple CarOS v 3.1, съжалявам потребители на Android, купете си iPhone най-накрая!“

Преднината на Google

Софтуерът контролира все повече от функционалностите на колите ни - от системите за подпомагане на водача, поддържащи скоростта на превозното средство и движението му по магистралата, до кода и компютрите, които гарантират, че колата спира, когато натиснем спирачките – или спира вместо нас.

Досега обаче състезанието с автоматични операционни се фокусираше върху инфотейнмънт системата, която ни показва всичко - от карти до филми на пътя. Системите Android Auto на Google и CarPlay на Apple дават достъп до мобилните приложения през дисплеите на превозните средства.

Google стига по-далеч с анонсираната през 2017 г. Android Automotive – операционна система, инсталирана в самото превозно средство, която контролира вградената инфотейнмънт система, вместо просто да показва версия на смартфон екрана. Android Automotive превръща екраните в много от новите превозни средства в повече или по-малко базиран на Android таблет, чрез който се управляват Android приложения, персонализирани за автомобили.

Производителите на автомобили могат също така да лицензират приложения и услуги на Google, като Maps и Assistant, чрез т. нар. споразумение Google Automotive Services, въпреки че това не е задължително.

Android Automotive може да направи много повече от Android Auto, събирайки всякакви данни за автомобила (скорост, състояние на батерията, отопление и климатизация и почти всичко друго, което автопроизводителят реши да предостави на софтуера на Google).

Първото превозно средство, работещо с Android Automotive, беше пуснато в продажба в САЩ през 2020 г. Това е Polestar 2 – бранд под шапката на звеното за е-автомобили на Volvo.

Към днешна дата Google има обявени партньорства и с други производители на автомобили и доставчици на авточасти, сред които брандовете Stellantis, Honda, BMW, Renault-Nissan-Mitsubishi, както и GMC и Chevrolet на General Motors. Други производители обявиха, че използват отворения код на Android Automotive, без да влизат в партньорства с Google, включително стартиращи компании за е-автомобили като Lucid Motors.

Apple не стои на едно място

Софтуерната трансформация на колите все още е в началото си и е трудно да се предвиди как ще се развие. Възможният изход е следният: много производители в крайна сметка ще предлагат автомобили с инфотейнмънт системи, създадени от Google или Apple, които са леко модифицирани от автомобилния производител, казва Керстен Хайнеке, сътрудник на McKinsey, консултиращ клиенти от автомобилния сектор.

Apple не е обявила еквивалент на Android Automotive – т.е. софтуер, който производителите на автомобили могат да лицензират да работи на техните превозни средства, независимо дали iPhone е свързан към тях. Както при всички свои бъдещи планове, компанията много внимава какво съобщава публично.

И все пак. През юни тази година на конференцията за разработчици на Apple бе представена демо версия на следващото поколение CarPlay, изобразяваща интерфейса на бъдещо превозно средство. Това говори за много по-дълбоката интеграция на CarPlay с колите в бъдеще, включително интеграция с Android Automotive.

Apple обяви и кои са партньорите за стартиране на следващото поколение CarPlay, сред които Volvo, Ford, Honda, Renault, Mercedes и Porsche, започвайки с модели, които ще бъдат пуснати в продажба през 2023 г.

Анализатори наричат ​​хипотетичния бъдещ автомобилен софтуер на Apple „CarOS“.

Следващият CarPlay представлява много по-дълбоко ниво на интеграция, от това, което Apple е искала от автомобилните производители досега, казва Крис Джоунс, анализатор на автомобилния пазар в Canalys.

В същото време много производители изграждат свои собствени операционни системи

Volvo е показателен случай. Компанията управлява Android Automotive в своите инфотейнмънт центрове, отделно от VolvoCars.OS – вътрешно разработен софтуер за свързване на всички системи на автомобила, казва Дейвид Холечек, който отговаря за дигиталното изживяване във Volvo Cars, собственост на китайския Zhejiang Geely Holding. Всичко това работи с хардуер от традиционни производители на авточасти и по-нови участници като Nvidia и Qualcomm, в зависимост от марката и модела на автомобила, добавя той.

Някои производители на автомобили като Lucid избират да комбинират Android Automotive с Alexa на Amazon. Stellantis, която притежава 14 автомобилни бранда, сред които Jeep, Chrysler, Maserati и Alfa Romeo, използва Android Automotive за някои от своите автомобили, а през януари обяви партньорство с Amazon. Занапред компанията иска да разработва собствен софтуер, казва Ив Бонефонт, главен софтуерен директор в Stellantis.

„Решихме да притежаваме нашето бъдеще по отношение на разработката на софтуер“, добавя той. Засега Stellantis вижда партньорствата с компании като Amazon – и използването на персонализирани версии на операционната система Android Automotive – като начин да спести време и ресурси и да се съсредоточи върху създаването на уникални софтуерни изживявания в превозните си средства, съобразени с различните профили на клиентите.

Този смесен модел между софтуер и системи ще остане норма за известно време, казва Керстен Хайнеке от McKinsey. Има твърде много критични за безопасността системи в автомобилите и твърде много нови функции – сложно е за една компания да направи всичко, дори ако тази компания е Google, Apple или Amazon. Освен това никой няма представа какво ще бъде бъдещето на тези системи в свят, в който и трите компании може да се опитат да изместят личния автомобил, какъвто го познаваме, с роботакси – с любезното съдействие на свързания с Google Waymo, със Zoox, собственост на Amazon, и с всичко, върху което Apple работи.

Както и да се случи това, няма да е бързо. Автомобилната индустрия е много консервативна“, казва Исак Трефц, бивш инженер в BMW с дългогодишен опит в проектирането на хардуерни и софтуерни системи за управление на автомобили, който сега е продуктов мениджър в OpenSynergy. „Ако някой казва, че това ще се случи през следващите 5 години, по-вероятно е да става дума за 20.“