Snap Inc - компанията, която стои зад популярното мобилно приложение Snapchat, вчера официално подаде заявление за първично публично предлагане пред американската Securities and Exchange Commission.

Документите съдържаха данни за финансовото представяне на Snap и това даде възможност на инвеститори и анализатори за пръв път да получат детайлна картина за състоянието на компанията. Ето някои от най-важните неща, които научихме.

Висок ръст на висока цена

На първо място, Snap предостави данни за финансовите си резултати за миналата година, които разкриват, че компанията е постигнала огромен ръст по отношение на приходите. През 2016 г. компанията е генерирала приходи от 404.48 млн. долара - близо седем пъти повече от генерираните 58.66 млн. долара през 2015 г. Според неназовани източници, цитирани от Bloomberg, заложената от Snap цел е била 350 млн. долара.

Този ръст по отношение на приходите обаче има своята цена. Документите разкриват, че копанията е записала годишна загуба от 514.6 млн. долара, значително повече от регистрираните 372.9 млн. долара през 2015 г. Наваксването на подобно изоставане няма да дойде лесно и изглежда, че Snap напълно осъзнава това.

„Ние сме регистрирали оперативна загуба в миналото, очакваме това да се случва и за в бъдеще, и е възможно компанията никога да не стане, или да се задържи, като печеливша,“ се казва в заявлението на Snap. CNBC отбелязва, че подобни предупреждения са присъствали и в заявленията за IPO на други компания от тази сфера, например Twitter.

Друг интересен детайл, е че средствата, които Snap харчи, за да прави пари, са били повече от приходите през 2016 г. с 47 млн. долара. Това е необичайно за технлогичен стартъп и вероятно се дължи на факта, че компанията не притежава собствена сървърна инфраструктура, а ползва услугите на Google, отбелязва Bloomberg. Snap казва, че възнамерява да похарчи 2 млрд. долара за облачните услуги на Google през следващите 5 години.

Потребителската база забавя своя растеж

В заявлението можем да видим, че приложението Snapchat се посещава от 158 млн. потребители всеки ден. За сравнение, платформата на Facebook - Instagram, има около 400 млн. дневни потребители, от които 150 млн. използват подобната на Snapchat функция Stories.

В същото време ръстът на потребителите на Snapchat започва да се забавя и това навява спомени за Twitter, който така и не успя да намери решение, след като се сбъска със същия проблем.

При това положение на стремглаво нарастващи приходи, но по-умерен ръст на потребителите, Snap се опитва да насочи вниманието на инвеститорите към средните приходи от дневен потребител. Към момента този показател е 1.05 долара, сравнено с 4.83 долара на месечен подребител при Facebook.

Това показва, че има място за растеж, но според Snap това разширяване ще бъде фокусирано върху развитите пазари. В последните три месеца на миналата година потребителската база на Snapchat не е регистрирала никакво увеличение в пазарите извън Северна Америка и Европа.