Людмил Мутафчиев започва да се занимава със софтуер и хардуер, свързан с автомобили, през 2005г. като начинаещ програмист, само със знанията от университета и малки хоби проекти и с много желание да вникне в съществените за автомобила системи и стандарти.

След 2009 г. се включва в проекти за инструментни табла и информационни дисплеи на водещ немски производител и трупа опит в успешното създаване на продукт. В последните няколко години заедно с техническите предизвикателства се занимава и с ръководни дейности. Работи с хора с интересни характери и силни професионалисти в своята сфера. Текущите проекти, по които работи са свързани с мултимедия и подпомагане на водача, както и умни камери за подпомагане на паркирането.


Ето какво каза той в интервю за Profit.bg за дейността на открития преди година Бош Инженеринг Център София и за ролята на българските експерти в иновативните проекти за автомобилната индустрия:

Една година след откриването на първия инженерен център на Bosch в България, има създаден нов хардуерен отдел и почти 100% ръст на служителите. На какво се дължи този бърз успех?

За всички нас в Бош Инженеринг Център София това беше година, изпълнена с предизвикателства. Факторите, които допринесоха за този успех, бяха няколко. Възможност, която се отдава веднъж в живота, е да създадеш нов инженеринг център от самото начало и то с професионалисти, които са работили заедно дълги години по различни проекти. Всеки иска да допринесе с нещо, всеки е развълнуван, новините се разпространяват бързо в нашите среди, голямото разнообразие от проекти и разбира се зареждащата с енергия мисъл да се докажем в новата компания и при работата с колеги от други центрове на Бош. Всичко това, съчетано с много работа, понякога в режим „универсален войник“, доведе до положението, в което сме в момента.

Вашата компания разработва решения за така наречените „автомобили на бъдещето“. Кой е най-големият и най-въздействащият проект, разработен за първата година на компанията?

Участваме в проекти, свързани с автономни автомобили, в които са ангажирани повече от 400 инженери от различни локации и в същото време имаме екипи, които изцяло са поели софтуерната част от даден средно голям (12-30 човека) проект (това включва развойна дейност, тестване, архитектура и ръководене на проекта). За щастие, предизвикателните и големи проекти са няколко. Имаме проекти за умно управление на захранващите вериги и предпазителите в колата, системи за наблюдение на пътниците в автономни и полуавтономни превозни средства и разбира се, усъвършенствани системи за подпомагане на водача. Тези проекти, в съчетание с останалите, които се правят в ИЦС, наистина оформят бъдещето в автомобилите и то в София.

Какво е глобалното въздействие на технологичните решения и иновативните проекти за автомобилната индустрия, в които участват български експерти?

Ние сме част от някои от най-важните за Бош проекти в сферата на автомобилния софтуер, допринасяме за тяхното успешно изпълнение, работим с последните технологии в областта, развиваме софтуерни платформи и алгоритми. Това на практика означава, че в повечето модерни коли има някаква част от софтуер или целия софтуер, която е направена или тествана в България. Проектите стават глобални, не са само за определен модел на някой от производителите или за определен пазар (примерно Европа) и по този начин софтуерът, който правим при нас, работи и ще работи и в колите, които ще се продават след 3 или 5 години на повечето континенти. Нещо много характерно за Бош са вътрешните проекти, които стартират като идея, минават през фазата на прототип и след това се превръщат в пилотен проект за някой от автомобилните производители. Нашите екипи са част от такива проекти и платформи, и директно обсъждаме с клиента (в случая автомобилен производител) детайлите и начина, по който да се сътвори даден продукт, който още не е излязъл на пазара и тепърва ще навлиза в превозните средства.

Близо 250 експерти по софтуер и хардуер работят в Инженерния център. Трудно ли е да управлявате и работите с интересни личности, които са силни професионалисти в своята област?

Имаме няколко отдела, занимаващи се с проекти от различните дивизии в Бош, и според мен ръководството е добре разпределено. Аз съм ръководител на един от тези отдели и проектите при мен са свързани с мултимедийни продукти, като инструментни табла и така наречените конвергентни системи, съчетаващи в себе си цялата мултимедия в колата. Със сигурност работата с хора и ръководенето е доста по-предизвикателно от писането на софтуер, например. Всички инженеринг мениджъри при нас са започнали като програмисти или тест инженери и постепенно са се издигнали в йерархията. Това за мен е много важно, защото човек трябва да има представа как се възприемат нещата и от двете страни. Всъщност, ние работим по начин, при който няма две страни, защото всеки от екипа върши своята част и е добре осведомен и наясно какво правят другите. Всеки колега от екипите в моя отдел знае, че може да дойде при мен или да ми се обади, и да си говорим открито по професионални или лични въпроси. Това е работната атмосфера, която насърчавам и ценя. Имаме пъстри личности и компютърни маниаци, но най-важното е че имаме нещо общо, за което да си говорим и споделяме, и с което да се гордеем.