Данните на туристическите компании показват, че стачките в Европа са довели до рязко увеличение на броя на отменените полети и закъсненията и намаление на резервациите за градове като Париж въпреки усилията на авиокомпаниите да избегнат повторение на миналогодишните проблеми, посочва в свой анализ Reuters.

Според данни на компанията за управление на искове за самолетни полети AirHelp през почивните дни около католическия Великден от 5 до 11 април отменените полети и закъсненията с повече от три часа в Европа са се увеличили спрямо 2022 г. и 2019 г. , като това се е отразило най-значително във Франция и Великобритания.

"Ситуацията бързо се влоши, тъй като Франция потъна в криза с пенсионната реформа. Летище "Шарл дьо Гол" е негативно засегнато, както като дестинация, така и като хъб", заявява Оливие Понти, вицепрезидент в компанията за туристически данни ForwardKeys, пред информационната агенция.

Във Франция, където персоналът за контрол на въздушното движение стачкуваше през последните седмици, 62% от полетите са били навреме, в сравнение със 75% през 2022 г. и 76% през 2019 г., преди пандемията да спре международните пътувания, сочат още данни на Airhelp.

Тази година по време на Великденските празници в Западна Европа са отменени около 33 300 полета, в сравнение със 7 800 миналата година, а 9 000 са закъснели с повече от три часа, в сравнение с 6 800 миналата година.

Макрон прескочи парламента за пенсионната реформа, синдикатите на бунтПравителството прокара реформата на пенсионната система в долната камара на парламента без гласуване
До средата на март трансферите и планираните престои през летище “Шарл дьо Гол” в Париж са намалели с около 75% в сравнение с нивата от 2019 г., сочат данни на ForwardKeys.

Операторът на парижките летища Aeroports de Paris, на свой ред, изчислява, че е загубил около 470 000 пътници между януари и март заради стачките.

Във Великобритания стачките по границите също предизвикват смущения на летищата в цялата страна, като според AirHelp най-големи закъснения има на тези в Лондон.

Около 73% от полетите са били навреме, в сравнение със 76% през 2022 г. и 81% през 2019 г. Отменени са 33 700 полета, в сравнение с 26 600 миналата година, а 10 800 полета, които съставляват 1% от всички, са закъснели с повече от три часа, в сравнение с 9 500 миналата година.

“Продължаващите смущения в резултат на продължителните трудови конфликти могат да доведат до увеличаване на разходите на авиокомпаниите, които работят усилено за намаляване на проблемите от последните години. Това накара някои изпълнителни директори да призоват Европейската комисия да се намеси”, обясняват в анализа си от Reuters и посочват, че тазгодишните великденски празници са били разглеждани като основен тест за способността на сектора да се справи с наплива от пътници след увеличаването на персонала, намален по време на пандемията.

Според анализаторите съществуват реални притеснения, че продължаването на стачките може да доведе до спад в туристическия трафик, който това лято се очакваше да се възстанови до нивата отпреди пандемията.

Транспортна стачка блокира Великобритания през следващите два дни Само около 20% от влаковете ще се движат по време на 48-часовите протестни действия
Според ForwardKeys пък през седмицата до 16 март билетите от различни европейски дестинации до летище “Шарл дьо Гол” са намалели с 30% в сравнение с 2019 г., а от САЩ - с 8%.

А по нищо не личи напрежението, поне във Франция, да се е уталожило. В събота президентът Макрон подписа крайно непопулярния законопроект за повишаване на пенсионната възраст, което допълнително вбеси профсъюзите. В отговор те призоваха месеците на масови протести, започнали през януари тази година, да продължат, припомня още информационната агенция и акцентира, че в Германия летището в Хамбург отмени всички заминаващи полети в четвъртък и петък заради стачка на служителите от службата за контрол на сигурността, свикана от профсъюза "Верди".

Органът за контрол на въздушното движение - Евроконтрол, по-рано предупреди, че закъсненията могат да продължат и през лятото, особено ако стачките не бъдат преустановени.

“Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри заяви миналия месец, че е скандално, че френските стачки са блокирали много полети над въздушното пространство на страната, нарушавайки услугите между различни държави, включително натоварения туристически пазар между Великобритания и Испания”, припомня още информационната агенция.

Съгласно правилата за правата на пътниците в Европа клиентите на авиокомпаниите, които са изправени пред многочасови закъснения, имат право на обезщетение. Това е болезнен проблем за индустрията, която се бори със свитите маржове на печалба след изключително тежките за нея пандемични години.

Авиокомпаниите твърдят, че летищата и другите заинтересовани страни също трябва да плащат компенсации на потребителите, така че тежестта да не пада изцяло върху тях.