Днес, 24 октомври 2017 г., се навършват 10 години, откакто Microsoft инвестира 240 млн. долара в бързоразвиващата се през 2007 г. социална мрежа Facebook.

По онова време Microsoft, ръководена от Стив Балмър, се бори с Google за придобиването на Facebook и... печели. Въпреки отхвърлената оферта за придобиване на стойност 15 млрд. долара, Microsoft се решава да инвестира горепосочената сума срещу само 1.6% от капитала.

Именно тази инвестиция определея и внушителната през 2007 г. оценка за Facebook, която притежава 50 млн. активни потребители.

Но да си припомним – 2007 г. бе времето, по което iPhone дебютира на пазара, а хората все още ползваха наименованието Web 2.0.

Доста хора обаче се присмиваха на вложението на Microsoft, като споделяха, че ситуацията, в която инвестираш при оценка 15 млрд. долара срещу 50 млн. потребители е „смешна“, както и че технологичният гигант е „сериозно отчаян“, след като така лесно се прехласва по поредната „мания“.

От днешна гледна точка можем да кажем, че доста хора са грешали в преценката си тогава.

Днес Facebook се оценява на 508 млрд. долара, или над 30 пъти от стоността си през 2007 г. Социалната мрежа разполага с повече от 2 млрд. потребители, което прави 40 пъти повече спрямо преди 10 години.

Въпреки че Microsoft вече кешира част от вложението си след първичното публично предлагане на Facebook, това се очертава като една от най-добрите корпоративни инвестиции в историята, пиша ReCode.

През 2012 г. гигантът, основан от най-богатия човек в момента в света Бил Гейтс, продава 20% от инвестицията си срещу 249 млн. долара. А това е 9 млн. долара повече от вложението през 2007 г., като в същото време компанията остава голям инвеститор в социалната мрежа.

Днес Microsoft се оценява на 608 млрд. долара, а Facebook има пазарна капитализация от 497 млрд. долара. Пред тях са единствено Apple и Google.