Тодор Йончев от А1: Дигитализацията в бизнеса носи много ползи
Тодор Йончев е мениджър екип „ICT бизнес – SOHO/SME клиенти“ в А1 България от 2016 г.
Това е екипът в А1, който отговаря за предлагането на ICT бизнес услуги на малки и средни компании.
Йончев е финансист по образование и има над 20 години опит в корпоративните продажби, със специален фокус в сферата на телекомуникациите и технологиите.
Ето какво каза той в интервю за Profit.bg:
Как се отрази ситуацията през 2020 г. и началото на настоящата година на малките и средни компании у нас по отношение на технологиите, които използват?
Моята работа в А1 изисква да познавам в дълбочина потребностите на компаниите от малкия и среден бизнес в България по отношение на употребата на технологични решения. Впечатленията ми в последната година са, че много от процесите в бизнеса, които бяха започнали от по-рано с развитието на технологиите, се ускориха под влиянието на пандемията.
Много от фирмите прехвърлиха дейността си предимно онлайн. Донякъде това се дължи на факта, че част от МСП сектора у нас оперира точно в сферите, за които има доста ограничения, свързани с епидемиологичната обстановка.
Смятам, че това „отваряне“ към дигиталния свят създава много възможности за развитието на малките и средните компании. Радвам се, че с услугите, които в А1 предлагаме, аз и колегите помагаме за това. Едно от ключовите предимства е, че предложенията ни са под формата на услуга с месечен абонамент, което за компании от този мащаб е доста важно.
Това, от една страна, е полезно за по-добро планиране на разходите и не изисква първоначални инвестиции. От друга – спестява търсенето и поддържането на специализиран персонал със специфични знания и умения.
Как могат технологичните новости и дигитализацията да бъдат в помощ на малките и средни компании?
Когато мащабът е сравнително малък, повечето компании се съсредоточават предимно върху създаване на своя продукт или услуга, често без да обръщат достатъчно внимание на маркетинг комуникациите си. Това е напълно естествено. Но в днешния динамичен свят това в повечето случаи не е достатъчно, за да достигнат до потенциалните си потребители, особено в условия на пандемия.
Пренасищането с информация от страна на потребителите е фактор, за който мениджърите на компании от МСП сектора е добре да си дават сметка, защото те се конкурират не само с фирми от страната, или други малки компании, но реално с всички във въпросната сфера на дейност.
Затова в А1 разработихме редица услуги в помощ на маркетинговите дейности на компаниите. Те им дават свободата да се съсредоточат върху основната си дейност и да делегират специализираните дейности по дигитален маркетинг на нашите експерти.
Уверен съм, че използвайки такива услуги, малките и средни фирми имат доста по-големи възможности за възстановяване от негативните последици от пандемията и бъдещ растеж.
Много фирми се насочват към онлайн присъствие и реклами в социалните мрежи. Но често там са необходими специфични познания и опит. Имате ли предложения, с които да ги подкрепите в това начинание?
Определено. В онлайн пространството изискванията към компаниите са дори още по-специфични, отколкото в приемания вече за традиционен маркетинг. Както в много други области, за да се постигнат добри резултати – повече потенциални клиенти, повече продажби, повече добри отзиви от продуктите и услугите, представянето в интернет и социалните мрежи трябва да се прави професионално.
,
Идентифицирахме най-често срещаните трудности, които част от нашите клиенти срещат в това отношение, и създадохме няколко услуги, с които да подкрепим маркетинговите им усилия в дигиталната среда.
Основната ни цел при създаването им, както вече споменах, е да подкрепяме бизнес клиентите да се развиват и растат. A1 Web Presence, например, дава възможност компаниите лесно и бързо сами да си създадат фирмен уебсайт. Всички сме наясно вече, че това е А и Б на онлайн присъствието в днешно време, независимо какъв е мащабът на един бизнес.
Като пример мога да посоча, че сред клиентите, които използват тази услуга, са Зоологическата градина в София, както и уебсайтът за вдъхновяващи истории на журналистката Мира Добрева - http://miracle.bg/.
Желанието на компаниите за присъствие в едни от най-посещаваните онлайн сайтове по света, а и в България – социалните мрежи, е напълно разбираемо. Според резултатите от изследване, проведено от „Нилсен Адмосфер България“ и „Български национален панел“, 99% от българските интернет потребители имат профил в поне една от социалните мрежи.
Разбира се, там, където мнозинството от световните и български компании се борят за вниманието на потребителите, е много важно представянето и таргетирането на продуктите и услугите да е направено професионално.
Затова предлагаме две отделни услуги – A1 Интернет реклама и А1 Smart Social media. С първата бизнес клиентите могат да разчитат на нашите специалисти по дигитален маркетинг за създаването на подходящи статични банери за Google, Facebook и Instagram в съчетание с атрактивни постове, съобразени със спецификите на всеки от тези сайтове.
Таргетирането на посланията към предварително уточнени аудитории по критерии, като пол, възраст, интереси, се извършва от специалистите по дигитален маркетинг на А1. Тази услуга се радва на огромен интерес от страна на компаниите в страната и някои от клиентите ни са Силвър клийн, Мебели Фокс, Брадърс Секюрити, Оптики Фокс и много други.
При А1 Smart Social media фокусът е по-скоро върху създаването на аудитория от заинтересувани от предложенията на клиентите ни потребители на социалните мрежи. Нашите специалисти по дигитален маркетинг създават за клиентите ангажиращо съдържание, което да им помогне да общуват по-добре с потенциалните си клиенти в мрежата.
Горд съм да отбележа, че с услугата А1 Smart Social media помагаме за доброто представяне в социалните мрежи на множество компании, сред които Верига Аптеки Авеню, Матраци Симеонов, Green Deli cafe и други.
И при А1 Интернет реклама и при А1 Smart social media е важно компаниите да имат създадени бизнес профили в социалните мрежи, но ако не са направили такива – можем да им съдействаме и с това. Услугите включват и регулярни отчети за ефективността, така че бизнес клиентите ни могат да адаптират стратегията си в съответствие с постигнатите резултати.
Има ли интерес от страна на малките и средните компании към създаване на мобилни приложения, които стават все по-популярни сред потребителите?
Със сигурност. Мобилните приложения дават и допълнителни възможности спрямо уеб сайтовете на фирмите. Ако се върна на метафората, която използвах малко по-рано, че уеб сайтът е А-Б-то на онлайн присъствието, то не би било пресилено, ако продължа с това, че мобилното приложение е следващото ниво.
Основната разлика e, че с уеб сайта компаниите представят по-обща информация, а с приложението могат по-интензивно да комуникират и то точно с онези от потребителите, които вече проявяват интерес към продуктите и услугите им. С приложението те могат да им изпращат актуална информация за нови оферти, промоции, да правят програми за лоялни клиенти и други.
Това, което е важно да се има предвид, е, че уеб сайтът и мобилното приложение в никакъв случай не се изключват, а по-скоро се допълват помежду си. Сред клиентите, които се довериха на услугата А1 Smart App, са разнообразни по дейност организации, като веригите Мистър Пица и дори Националната спортна академия.
Основните предразсъдъци, които притесняват компаниите от малкия и средния бизнес в това отношение, са обичайно: това е много скъпо и е само за корпорациите, ще е трудно и ще отнеме много време. Радвам се, че можем да успокоим страховете им и да опровергаем притесненията им. Услугата ни A1 Smart App, също като останалите от портфолиото ни с услуги, посветени на маркетинговите дейности на клиентите, е на абонаментен принцип срещу скромна месечна такса.
Същевременно, тя дава сериозни възможности за създаване на общност от лоялни потребители, а повечето опитни бизнесмени са наясно, че най-добрият „нов клиент“ е редовният клиент, на когото можеш да предложиш още нещо.
Пандемията и необходимостта от социална дистанция в последната година повлияха на навиците на хората за пазаруване онлайн. Има ли начин малките и средни фирми също да се възползват от тази тенденция и да направят свой онлайн магазин?
Пазаруването онлайн със сигурност отбелязва ръст в световен мащаб вследствие на епидемията от коронавирус. Не е изненадващо, че голяма част от компаниите се ориентират към онлайн продажбите, предвид че, според данни на Националния статистически институт от 2020 г., близо 80% (78.9%) от българските домакинства имат достъп до интернет, а над 69% от потребителите ежедневно или поне веднъж седмично използват онлайн пространството за лични цели и достъп до информация.
Желанието на търговците да продават онлайн е разбираемо, но част от тях имат опасения, че създаването на електронен магазин ще им отнеме много време и ресурси. Други се притесняват, че за да поддържат този канал за продажби, ще им е нужен още персонал, който на този етап не могат да си позволят.
Затова предлагаме услугата А1 Smart e-shop. С нея клиентите на А1 получават изграден онлайн магазин за техните продукти, който е със собствен домейн и модерен дизайн.
Всички компоненти на услугата са съобразени с нуждите на клиентите, така че да ги улесним и да им помогнем да са по-ефективни и успешни. Изработката се прави от екип на А1, а след това представител на клиента получава необходимото обучение, за да работи с него. Така мениджърите или служителите могат сами да управляват магазина.
Процесът се случва доста по-бързо, отколкото ако фирмата избере вариант с програмиране на т.нар. custom онлайн магазин, а използването след това е лесно и удобно – както за служителите, така и за техните потребители. Решението предлага възможността за интеграция с куриерски фирми за лесно създаване на товарителници и изпращане на поръчките, както и адаптивната версия за мобилни устройства.
Услугата е удобен вариант за бизнеси от много сектори и това личи и от множеството клиенти, които успешно използват услугата, като Пронта, които предлагат висококачествени чанти и аксесоари, винарни и лозя Alexandra Wines, вериги сладкарници и други.
Едно от важните предимства за клиентите ни е, че освен ефективност и приятно потребителско изживяване, с А1 Smart e-shop те могат да реализират и значителни икономии от наем и поддръжка на търговски площи, което също не е без значение за цялостната ефективност на бизнеса им.
А мислили ли сте за компаниите, които разчитат на физически локации, а не толкова на интернет – хотели, ресторанти, магазини? Дигиталните маркетингови услуги могат ли да са им полезни и ако да, как?
Разбира се. За бизнесите, за които физическата локация е от ключово значение, предлагаме услугата А1 Smart View, с която създаваме за тях виртуални разходки. По този начин техните потенциални гости или потребители могат предварително да се запознаят с предимствата им и да направят информиран избор. А от психологическа гледна точка това е много важно.
Кой в днешно време отива в хотел, без да види как изглежда районът, интериорът и удобствата, които предлага? Визуалното съдържание става все по-предпочитано и с тази услуга смятам, че даваме отлична възможност и на компаниите от МСП сектора да се представят по най-добрия начин пред потенциалните си клиенти.
Още повече, че я предлагаме под формата на абонаментна услуга с месечна такса и съответно не се изискват големи предварителни инвестиции от страна на фирмите. Освен представители на хотелите, ресторантите и търговията, в услугата виждат голям потенциал и редица други сектори, включително публични институции.
Като човек, който непрекъснато общува с представителите на малкия и среден бизнес в страната, какво бихте им казали, ако имате възможност само за едно единствено изречение?
Дигитализацията в бизнеса носи много ползи, а с правилния партньор, по отношение на технологичните и маркетингови услуги, има място за оптимизъм, дори и във времена на пандемия.