Основателят на SoftBank Масайоши Сон е не просто най-богатият човек в Япония. Той е не просто технологичен титан с милиарди долари инвестиции в някои от най-важните компании на нашето време.

Сон е единственият предприемач в страната, който разчупва калъпа.

Десижън мейкърите в страната обикновено са финансово консервативни, докато под управлението на Сон SoftBank осъществява редовно мултимилионни, а в някои случаи мултимилиардни, инвестиции в различни компании — някои от които не са директно свързани с основния й бизнес.

"Той прави нещо, което е невероятно уникално от японска перспектива," казва Йеспер Кол, който оглавява японската WisdomTree. "Тъжно е да се види, че той е единственият японски предприемач, който създава новата граница (в технологичната индустрия)."

Да залагаш на основните играчи

Основният бизнес на SoftBank са телекомуникациите — в Япония и чрез контролния й пакет в щатския мобилен оператор Sprint, но компанията генерира приходи и от други технологични начинания.

Японският технологичен гигант осъществи редица открояващи се инвестиции в последно време, в това число и придобиването през миналата година на базирания във Великобритания производител на чипове ARM за 32 млрд. долара, дял на стойност 4 млрд. долара в щатския производител на чипове Nvidia през тази година и инвестиция за 2.5 млрд. долара в индийската Flipkart, която се занимава с електронна търговия.

Последната инвестиция идва от огромния Vision Fund, оглавяван от SoftBank, докато съществуващите инвестиции в Nvidia и ARM се очаква също да бъдат предложени на фонда.

Vision Fund включва капитал от SoftBank, държавния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия и технологичните компании Apple, Foxconn, Qualcomm и Sharp. През май фондът обяви, че е набрал 93 млрд. долара капитал и се надява да достигне 100 млрд. долара до края на годината.

SoftBank също така има много други инвестиции извън фонда. Например компанията купи контролен пакет в щатския мобилен оператор Sprint за около 36 млрд. долара в периода 2012 – 2013 г. Сон също така е един от първите акционери в Yahoo и Alibaba, когато пазарната оценка на Alibaba e била под 100 млн. долара.

Ето кои са основните инвестиции на SoftBank в периода 2012 – 2017 г.:

Sprint - 36.14 млрд. долара (сделката е обявена през 2012 г.)
ARM Holdings - 31.79 млрд. долара (2016 г.)
Didi Chuxing – 5.5 млрд. долара (2017 г.)
Didi Chuxing – 4.5 млрд. долара (2016 г.)
eAccess – 4.35 млрд. долара (2012 г.)
Clearwire – 3 66 млрд. долара (2012 г.)
Fortress Investment – 3.28 млрд. долара (2017 г.)
Clearwire – 3.13 млрд. долара (2012 г.)
Grab - 2.5 млрд. долара (2017 г.)
Flipkart – 2.5 млрд. долара (2017 г.)

Данни на Dealogic, които включват и инвестициите от Vision Fund, показват, че в периода между 2012 г. и август тази година SoftBank е обявила 383 сделки на стойност близо 125.76 млрд. долара.

Всичките тези сделки попадат в една от следните две категории: иновативни технологии или технологични компании, които вече са номер едно или номер две в своята сфера.

"Те знаят, че ако инвестират в лидерите в категория, която има потенциала да преобърне пазара, печалбата може да е огромна," казва Ханс Тунг, управляващ директор в GGV Capital пред CNBC.

"Те са добри в инвестирането в идеи, които са доказани на развит пазар, но искат да инвестират и в местни конкуренти, които са номер едно на развиващите се пазари."

Например, на пазара за споделени пътувания SoftBank вече има дял в най-големия играч в Югоизточна Азия - Grab, и в най-големия играч на пазара в Индия - Ola. Наскоро от SoftBank обявиха, че се интересуват от инвестиция в Uber или Lyft, двете водещи компании в тази сфера на щатския пазар.

Периодично SoftBank инвестира в компанията, която е номер две на даден пазар, след което се цели в сливане с водещия играч, казва Тунг. Такъв е случаят с водещата компания на пазара за споделени пътувания в Китай Didi Chuxing. Компанията е сформирана от сливането между Didi Dache и подкрепаната от SoftBank Kuaidi Dache.

Въпреки че телекомуникациите съставляват значителна част от приходите на SoftBank, анализатори твърдят, че компанията не се възприема като телеком.

"SoftBank не се счита за телеком, но им харесват приходите от телекомуникации и гледат на тях като на инструмент да развиват технологичните си амбиции," казва Кърк Буудри, анализатор в New Street Research в Сингапур.

Планиране

Сон, който сновава SoftBank през 80-те години на миналия век, има мащабна визия за това какъв технологичен напредък крие бъдещето. Той също така предпочита да чертае курса си със средносрочни и дългосрочни планове, за да постига определни цели.

Когато бил на 19 г., той си изготвя 50-годишен план относно предприемаческите си амбиции, поставяйки си цели за всяко десетилетие, за да превърне SoftBank в технологичния гигант, който е днес. Той също така има 300-годишен план за компанията за това как да продължи да се разраства като корпорация.

През 2010 г. Сон представи 30-годишен план за компанията, в който ключовата тема е "Информационната революция", а ударението бе върху използването на нови технологии за разширяването на границите на науката в сфери като телепатични комуникации и удължаване на продължителността на живота до 200 години.

Макар реализирането на тези цели все още да е далеч, подразделенията на SoftBank, както и компаниите, в които тя е инвестирала, разширяват границите на технилогиите в сфери, като интернет на нещата, изкуствения интелект и така нареченото дълбоко обучение.

Например SoftBank Robotics създаде Pepper - робот, който може да различава емоции и да общува с човешки същества, а впоследствие компанията обеднини усилия с Alibaba и Foxconn, за да го предложи на световния пазар.

През юли SoftBank бе част от група компании, които инвестираха 159 млн. долара в щатския стартъп в сферата на автомобилните технологии Nauto. Базираната в Пало Алто компания произвежда камери, които могат да следят поведението на шофьора в реално време и знаят, когато вниманието им се отвлича.

SoftBank също така има дял в китайската компания за споделено пътуване Didi Chuxing, която експериментира с изкуствения интелект в сферта на интелигентните технологии за шофиране.

Предвид това колко бързо технологиите променят индустрията, никой не знае какъв ще е следващият бизнес модел — нещо, което Сон се опитва да открие, казва Кол.

Амбициите на Сон за малко да бъдат прекършени по време на спукването на дотком балона в началото на новото хилядолетие. Според информация на CNN, тогава той губи 70 млрд. долара за един ден и признава, че 99% от състоянието му е изтрито през 2000 г.

Финансиране на визията на Сон за бъдещето

Огромният Vision Fund, който бе представен през 2016 г., отчасти има за цел да реализира визията на Сон за бъдещето. Фондът прави дългосрочни инвестиции в компании, развиващи дейности в сфери и технологии, като интернет на нещата, изкуствен интелект, роботика, мобилни приложения и т.н. SoftBank е ангажирана да инвестира 28 млрд. долара във фонда чрез комбинация от акции в ARM и кеш.

"Създаването на Vision Fund би трябвало да е нещо положително за акционерите на SoftBank. Фондът отделя част от риска от инвестиционната програма на компанията," казва Буудри.

Някои инвеститори обаче изразяват опасения, че SoftBank може би по този начин надува нов балон в технологичния сектор.

"Като цяло Сон има положителна история по отношение на инвестициите, така че би трябвало да се справи добре," казва Буудри.