До миналата година 33-годишната Маделин Мачадо работи за Meta, като всъщност не е вършила нищо, както самата тя признава.

Мачадо, която е заемала позицията специалист по подбор на персонал, казва, че след като се е присъединила към компанията през септември 2021 г., е прекарвала голяма част от времето си в срещи, от които е нямало резултат, и че собственикът на Facebook и Instagram е имал твърде много HR специалисти, за които е нямало достатъчно работа.

„Ние просто не наемаме никого и все още ни се плаща“, казвали HR колегите на Мачадо, сподели тя в канала си в TikTok. Тя добави, че са ѝ плащани 190 000 долара на година, като ѝ е казано, че не се очаква да наеме никого през първите месеци, разказва The Wall Street Journal.

По-късно Маделин Мачадо сподели в LinkedIn, че заради въпросния видеоклип е получила куп обидни коментари и използва случая, за да обясни колко много е обичала да гори в работата си преди. Тя също така разказва за свой колега от Microsoft, починал при трагичен инцидент, за чиято позиция е бил намерен нов човек само за 3 дни.

„Животът е твърде кратък, за да се гордеете с това колко усърдно работите за компании, на които им пука толкова малко“, пише Мачадо.


Мачадо разказва в интервю, че по време на типичен ден в Meta е можела да започне работа в 11 сутринта, да стои в срещи от обяд до 15:30 ч. и след това да положи усилия за търсене на нови хора в LinkedIn за един час, преди да си тръгне.

„Мисля, че много от тези компании искаха да има работа, но нямаше достатъчно такава“, казва тя за шестте си месеца в Meta. Мачадо е съкратена след публикация в TikTok, в която предлага кариерни съвети, като компанията заявява, че видеоклиповете ѝ представляват конфликт на интереси.

Сега тя се намира в Тампа, Флорида, и е преоткрила себе си като кариерен коуч. Има седем служители, които работят за нейния бизнес, като помагат на клиентите при подготовка за интервю и преговори за заплата. По думите ѝ самата тя е получила ролята си в Meta след три кратки интервюта и ѝ е било предложено увеличение от $70 000, за да напусне предишната си позиция в Microsoft, пише още WSJ.

HR и продажби са най-засегнатите звена от уволненията в ИТ сектора В рамките на 2022 г. само в САЩ 140 000 технологични работници са загубили работата си

През последните седмици и други бивши служители на големи технологични компании публикуват видеоклипове, събиращи милиони гледания, в които разказват, че са получавали заплати без да правят кой знае какво. Подобни признания, които предизвикаха много критики онлайн, не са изненадващи, казват мениджъри и професионалисти в индустрията. Технологичните компании, които процъфтяваха по време на пандемията, имаха средства да трупат на резервната скамейка откраднати от конкурентите си таланти, въпреки че техният капацитет нямаше как да бъде използван напълно. „Те назначаваха служители преди да има критична необходимост от тях“, казва Виджай Говиндараджан, професор в Dartmouth's Tuck School of Business, цитиран от WSJ.

Недостигът на технологични таланти по онова време, казва той, е допринесъл за усещането за неотложност, подхранило последвалите вълни на наемане на работна сила. Когато има война за таланти, „искате да наемате преди другите“, казва той. Подобна ситуация се е наблюдавала и в други сектори в период на бърз растеж, като например във финансовата индустрия в началото на 2000-те години, допълва Говиндараджан.

От началото на годината технологичните компании са уволнили повече от 168 000 души, според Layoffs.fyi, уебсайт, който проследява съкращенията на работни места. Много технологични ръководители, включително Марк Зъкърбърг, признаха, че са сгрешили в убежденията си, довели до прекомерното наемане на хора, от които сега се налага да се освободят.

Meta съкращава 11 хиляди служители, Марк Зъкърбърг се разкайваИзпълнителният директор на Meta Марк Зъкърбърг обяви, че освобождава 13% от работната сила на компанията

Кийт Рабоа, бивш изпълнителен директор на PayPal и рисков капиталист, обвини наскоро големите технологични компании, че гледат на наемането като на „показател за суета“, като умишлено наемат таланти, за да им попречат да работят за други компании.


Някои съкратени работници са съгласни. „Те просто ни трупаха като Pokemon карти“, казва бивша служителка на Meta, наета през април 2022 г., в скорошно видео в TikTok за нейния опит в компанията. В интервю 35-годишната Бритни Леви казва, че е била наета като част от едногодишна програма за обучение, посветена на набирането на различни таланти, и е била разочарована да получи само една задача малко преди да бъде уволнена през ноември.

Стратегия или глупост - какво стои зад уволненията в технологичния секторЕдно от обясненията е, че по този начин компаниите намаляват разходите си, но има и друго


Патрик Молони от консултантската компания Willis Towers Watson PLC казва, че прогнозирането на нуждите от наемане на хора е било трудно по време на пандемията. За технологичните компании може да е разумно да се „застраховат“ с повече хора за позиции, за които е особено трудно да се наемат таланти, като например софтуерни инженери, или в бързоразвиващи се области като изкуствения интелект, казва той. Компаниите очакват тази стратегия в крайна сметка да се изплати, дори ако има забавяне между наемането на служител и предоставянето на достатъчно работа, за да запълни той пълноценно времето си. Други обаче обвиняват корпоративната култура в Силициевата долина, която създава среда, в която е възможно да останеш на работа, без да работиш усилено, като хоумофис тенденцията е част от проблема, според Томас Сибел, ръководител на софтуерната компания C3.ai. От неговите служители се очаква да работят на пълен работен ден в офиса, което според него е от съществено значение за високата производителност и сътрудничество.

Марк Бениоф, главен изпълнителен директор на компанията, каза в интервю за The Wall Street Journal по-рано тази година, че макар да е възможно една компания да работи с „излишни служители“, това не е здравословно. Компанията обяви през януари, че ще съкрати 10% от персонала си, или около 8000 служители.

Вярно ли е, че работещите от вкъщи млади хора вредят на производителността?Твърде лесно е да се предположи, че работещите дистанционно са „безделници“.

32-годишният Дерик Макмилън, който е работил във Facebook и в Salesforce преди пандемията, казва, че по време на престоя си в Salesforce често се е чувствал така, сякаш 20% от служителите вършат 80% от работата, докато техните колеги практикуват йога наоколо и или се отдават на дълги обедни почивки.


Той добавя, че някои колеги там са прехвърляли работата на другите и че всеки, който е отказвал да поеме чужда работа, е рискувал да бъде възприет като проявяващ лошо отношение.


„Имаше го това усещане колко са добрички всички, но когато културата не ти позволява да кажеш на хората, че не се представят добре, в крайна сметка се оказваш с екип от безделници“, казва Макмилън, цитиран от WSJ. Сега той ръководи инженеринга в стартиращата компания Niche Protocol - и като много от напоследък съкратените служители от големите технологични компании казва, че предпочита по-малки фирми, в които, според него, хората са по-отговорни.