Пандемията определено ускори някои от процесите на дигитализация във финансовия сектор, като някои от промените, предизвикани от нея, ще се запазят и в дългосрочен план. Това прогнозира изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг Цветомир Досков в интервю за Profit.bg.

Той ще бъде един от лекторите в тазгодишното издание на форума Шумът на парите, който за първи път ще се проведе в изцяло онлайн формат на 10 и 11 юни. Цветомир Досков ще вземе участие в дискусията, посветена на електронната търговия и разплащанията.

"Пандемията даде сериозен тласък за разсъждение сред по-голямата част от финансовите играчи за това как са организирани техните работни процеси и как обслужват своите клиенти. При всички положения ще има една преоценка на начина, по който те предоставят услуги и много от компаниите вече търсят алтернативни дигитални канали", заяви Досков.

По думите му ми повечето банки вече имат такива канали, но през последните няколко месеца, особено по време на пандемията, това търсене се засилва.

Изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг обаче не вярва в прогнозата, че физическите банкови клонове ще изчезнат в близко бъдеще.

"Теорията, че банковите клонове ще изчезнат, съществува вече повече от 15 години. Борбата между дигиталните канали и традиционните физически клонове наистина съществува. Има обаче и много ясна тенденция какво правим във физическите локации като потребители и защо предпочитаме да ползваме точно тях за определен вид услуги, докато за други се използват все повече дигиталните", коментира той.

Според Цветомир Досков най-голямата промяна пред финансовите институции е т. нар. "open banking" стратегия - тотално отваряне на всички финансови играчи по отношение на електронните им системи към света.

"В Европа най-голямата крачка, която се направи, бе свързана с директивата за разплащанията PSD II. Тя е насочена именно към това - да се даде възможност на клиентите да имат директен достъп до платежната си сметка като основен банков инструмент", обясни той.

Директорът на Сирма Бизнес Консултинг каза още, че дори и по време на пандемията компанията е работила по международен проект в Карибския басейн.

"Предвид ограниченията, които се наложиха, голяма част от хората, които бяха там, на място, трябваше да се приберат в България и на практика остана само един човек, който ни представляваше пред клиента. Въпреки това, плановете за миграция на множество системи, които подменяхме във въпросната банкова институция, бяха запазени и миналата седмица успяхме да извършим миграцията изцяло дистанционно. Това се случи без никой да ходи в техния офис", разказва Досков.

Според него тази тенденция ще се запази и в бъдеще, като все по-рядко ще има нужда от физически контакт между компаниите, предоставящи дигтални услуги и платформи и техните бизнес клиенти.

Вижте какво още каза Цветомир Досков от Сирма Бизнес Консултинг в следващото видео: