Доскоро работата от вкъщи беше свързана с липса на доверие между работодателите и служителите.

По време на пандемията обаче мениджърите нямаха друг избор и това е нещо, което е голям плюс - разбрахме, че хората имат нужда от доверие. Нямат нужда от чак толкова стриктно микроменажиране и дори нямат нужда от чак толкова много съвети, колкото бихме искали да им дадем.

Това коментира Цвета Величкова, която е директор Човешки ресурси в Каменица АД. Тя взе участие в дискусията в рамките на панела Employer Branding, който беше част от 12-ото издание на форума Шумът на парите.

"Разлика в поколенията винаги има, но те имат и много общи неща. Независимо от това как набавят информация или как получават обратна връзка, те имат нужда от нея. Освен различните поколения, при нас в компанията има и различен бизнес - производството, позиционирано в Хасково, търговски офиси по целия свят и централа в София.

На фона на ситуацията с COVID-19 трябваше да сме изключително гъвкави. Трябваше да решим кой може да работи хоум офис и да гарантираме безопасността на хората, които не могат", каза Величкова.

По думите ѝ това, което е липсвало на всички в началото на кризата, е била комуникацията.

"Затова се постарахме да я осигурим - дали чрез онлайн срещи, дали чрез други механизми. Имаме 70% ръст на служителите, които започнаха да използват платформи за дистанционна работа и споделяне на файлове - нещо, с което много хора, особено представителите на по-възрастните поколения, не бяха свикнали", каза още тя.

Величкова цитира данни, според които в групата на Каменица преди пандемията служителите са ползвали средно по 1 ден хоум офис в месеца. Сега минималният стандарт е един ден седмично, като в някои случаи може да са дори и повече, според преценката на прекия ръководител.

"Проблемът при нас е, че това няма как да се случи за всички служители. Гъвкавото работно време е подходящо за хората от офиса, но няма как да правим бира, ако всеки идва тогава, когато прецени. По същия начин стоят нещата и с търговската структура. Този баланс е изключително труден и мениджърите трябва да успеят, от една страна, да върнат хората в компаниите, но от друга страна - да им гарантират сигурност", заяви Цвета Величкова.

Тя каза, че компанията е успяла да запази всички работни места, въпреки затворените заведения и въпреки факта, че много от тях вече не съществуват.

Величкова обърна внимание и на това, че след като компаниите са гласували доверие на своите служители и са им осигурили възможност за работа от вкъщи, трябва да поемат отговорност и за това да ги предпазят.

"Всички ние си даваме сметка, че влязохме в домовете им и взехме много повече от осем часа на ден. Сега всеки човек, със ставането от леглото, си взима кафето и сяда пред компютъра. В компанията в момента дискутираме как да се погрижим за това. Придобивките, които досега предлагахме, трябва да бъдат заменени с други.

Преди пет години европейските синдикати предложиха една идея, която тогава беше абсолютно революционна и абсурдна - да се спират имейлите в 17:00 часа при приключване на работното време. И когато човек е в отпуска, не просто да не получава имейли, а те да бъдат автоматично изтривани, защото всички знаем какво се случва, когато се върнем от отпуска - излиза ни "през носа". Сега експертите по човешки ресурси, заедно с мениджърите, трябва да направим следващата крачка - да ги предпазим преди да започнем да ги губим", коментира тя.

По думите ѝ това е много важна част от работодателската марка, защото изграждането ѝ започва отвътре. Величкова коментира и темата за автоматизацията и прогнозира, че в бъдеще вероятно на някои позиции хората наистина ще бъдат заменени от машини и роботи, но в това, по думите ѝ, няма нищо лошо, защото означава, че хората ще получат повече свободно време.

"На хората трябва да се дава възможност да откриват нови умения. Не просто да ги насочваме и развиваме към това как те могат да са по-добър ресурс за компанията, а как да бъдат по-добра версия на себе си", каза още директорът Човешки ресурси на Каменица.