България винаги е била един добър пример както за приемане на иновативни решения, така и за предоставяне на такива. Това, върху което трябва да се работи през следващите години, за да можем да запазим добрия климат, е да осъзнаем, че не може да се мерим с мащаба на големите държави.

Това заяви изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг Цветомир Досков по време на 11-ото издание на финансовия форум Шумът на парите 2020. Той беше един от лекторите в панела На пазар през 2020 г.

"Ние не сме Индия или Китай и очевидно тук хората, за съжаление, са намаляваща величина. Поради тази причина трябва увеличаваме добавената стойност и да повишаваме качеството на различните видове услуги чрез иновации. В България има брилянтни кадри, това може да потвърди всеки, който работи в сферата на IT и на търговията", каза още Досков.

По думите му за по-голямата част от клиентите на Сирма спешното преструктуриране на бизнеса е било свързано със стрес.

"Бързата промяна беше задължителна за всички - и от едната, и от другата страна на екосистемата, която доставя услуги за крайните клиенти. Това, което наблюдаваме като тенденция през последните години, е предоставянето на т. нар. "затворени услуги", тоест от край до край.

Това вече не включва само възможността клиентът да си купи продукт или услуга, използвайки електронните канали, но също и да може да използва различни финансови инструменти, включително да тегли кредит", смята Цветомир Досков.

По думите му в момента, в който потребителят осъзнае необходимостта от покупка на някаква услуга или продукт, той трябва да може да го получи по най-удобния за него начин. Това, според него, е тенденция, която ще продължава да движи пазара и в бъдеще.

"Ние разлеждаме възможността за пазаруване като изживяване. Не считаме, че всичко може да бъде решено с един "клик", но определено трябва да бъде удобно, интуитивно и сравнително бързо за крайния потребител.

В тази посока се работи страшно много - в подобряването на потребителския интерфейс, навигацията, хардуера и киберсигурността по отношение на всички начини на разплащане", каза още изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг.

Той коментира, че по отношение на различните видове дигитални решения за бизнеса, на пазара се случват няколко важни неща. Една част от тях е свързана с подобряване на клиентското изживяване, а другата - с възможността за надграждане на различните видове системи. "Amazon бяха пример за това още преди 20 години. Те превърнаха в свое мото принципа, че всяка една система трябва да може да бъде отворена като стандарт, който да е ясен и да е публичен за всички останали играчи.

Масовостта, бързото налагане и приемане на различните видове промени, които трябва да се направят в онлайн магазините, търговските платформи и обикновените уеб страници, които все още съществуват в пространството, изискват създаването на ясни механизми, по които се осигурява достъп до системите отвън - т. нар. API комуникация, която вече се прилага навсякъде в бизнеса", каза Досков. Той даде за пример и инструментите за прогнозиране на поведението на потребителите, които също се развиват много бързо. "До голяма степен те изпреварват и регулациите, което пък ще доведе до това, че бизнесът ще трябва все по-ясно да настоява за законови промени, отговарящи на това бързо развитие. Навлизаме в сферата на това как идентифицираме клиента, как си казваме с него "Здравей!", дали използваме изцяло дигитален процес или продължаваме да разчитаме и на подписването на хартиени документи. Все повече се правят стъпки в посока към цялостното дигитализиране на всички процеси", смята Цветомир Досков. По думите му става въпрос не толкова за проблеми в самите регулации, колкото за промяна в начина на мислене - както от страна на тези, които създават законовата рамка, така и от страна на бизнеса и потребителите. Очевидно бизнесът трябва да бъде доста по-активен и да може да подава визията за развитие към тези, които имат възможност да правят промени. "Изграждането на дългосрочна стратегия е сложен процес, още повече такава, която да те задържи на лидерските позиции на пазара. Добрата новина е, че в последните години в България хората от IT бранша започнаха да се обединяват и да се подкрепят, да мислят в една посока и да създават предпоставки да се направи национална стратегия, която да гарантира, че ще оцелеем на глобалния пазар", заяви изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг.