Авиокомпаниите в Европа тази зима извършват полети, които понякога са почти празни.

Основната причина за това са квотите за излитане и кацане на летищата, които, според европейските регулации, могат да бъдат загубени, ако не се използват.

Това изискване предизвика противоречия на фона на борбата с климатичните промени и опитите за ограничаване на въглеродните емисии, създадени от авиационната индустрия.

Представителите на летищата обаче защитават идеята, аргументирайки я с необходимостта от поддържане на търговска жизнеспособност, свързаност и конкурентоспособност.

Авиокомпаниите са недоволни от правилата за летищните слотове, установени от Европейската комисия, които работят на принципа „използваш го или го губиш“.

След избухването на пандемията от COVID-19 това изискване временно беше отменено, но през последните месеци, на фона на икономическото възстановяване, то отново влезе в сила. Към момента авиокомпаниите трябва да използват 50% от разпределените им летищни слотове, като се очаква този дял да се увеличи до 80% през лятото, пише CNBC.

2021 г. - най-безопасната за авиацията от 2017 насам81 души са загубили живота си при четири фатални произшествия в целия свят миналата година, в сравнение с 299 смъртни случая при пет катастрофи през 2020 г.

Германският превозвач Lufthansa, например, съкращава около 33 000 полета през зимния сезон, тъй като разпространението на варианта Омикрон се отразява негативно на търсенето. Но въпреки това компанията трябва да извърши 18 000 полета, за да изпълни изискването и да не загуби квотите си.

Дъщерното дружество на компанията Brussels Airlines пък трябва да осъществи 3000 почти празни полета до края на март.

Екоактивистите също не са доволни от ситуацията. Авиационният сектор генерира около 14% от всички въглеродните емисии в транспортната индустрия, което го превръща във втория най-голям източник на парникови газове след пътния транспорт. Ако глобалната авиация беше държава, тя би се класирала в Топ 10 на най-големите замърсители.