България в топ 10 на производителите на автомобили на Европа? В момента това звучи като абсурд или блян. Но може да стане реалност само след три години.

Тогава трябва да отвори врати новият завод в Източна Европа на най-големия производител на коли в света - Volkswagen Group, под чиято шапка са Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ.

За намерението на концерна да премести част от производството в страна с по-евтина работна ръка се разбра още в края на 2018 г., припомня вестник Стандарт.

Стратегията на Volkswagen предвижда преминаване към производство на все повече електромобили, които ще се правят в заводите в Емден и Хановер. Съответно чешкото предприятие на концерна в Касини да поеме сглобяването на Volkswagen Passat, Skoda Superb и Kodiaq.

За бъдещия завод се предвижда в началото да прави Skoda Karoq и Seat Ateca, а след това и бъдещите електрически кросоувъри на двете марки.

Заради внушителния размер на бъдещата инвестиция от 1.4 млрд. евро и 5 000 работни места плюс над 600 инженери тръгна яростна битка кой да стане домакин на завода. Като претенденти се спрягаха Румъния, Сърбия, Турция и България.

Въпросът беше не само за най-подходящия терен, но и каква държавна помощ може да получи инвеститорът.

Дълго време за най-приемлива локация у нас се сочеше теренът на бившия металургичен комбинат "Кремиковци". Дори се появиха твърдения, че до там може да се закара столичното метро и да се построи нов път.

В крайна сметка обаче, Volkswagen Group са предпочели като най-подходящ терен у нас Индустриална зона Раковски, която е част от Тракия икономическа зона, заявиха пред "Стандарт" запознати с хода на преговорите.

Нужните за проекта около 4000 декара се намират до село Калековец, разположено между Пловдив и Раковски.

Цяла делегация на Volkswagen Group е била у нас в последните дни, за да проучи всички детайли около бъдещия проект.

Дали птичето ще кацне на българското рамо обаче ще стане ясно най-рано другата седмица. За 14 май е планирано заседание на акционерите в автомобилния гигант във Волфсбург, Долна Саксония. Именно тогава трябва да бъде направен и окончателният избор.

Големият конкурент на Раковски е турският град Измир, трети по големина след Истанбул и Анкара. В южната ни съседка има 13 автозавода, а един от най-големите е именно край Измир и в него се произвеждат камиони и автобуси.

Преди време президентът Реджеп Ердоган обяви, че до 2021 г. страната му трябва да произвежда собствен модел автомобил.

Ако България успее да се пребори за новия завод на Volkswagen, това директно ще изстреля страната ни в Топ 10 на производителите на коли в Европа.

Планираните мощности на бъдещото предприятие предвиждат за година да произвежда 350 -360 хиляди машини. Толкова се правят досега
в чешкия завод в Касини.

Земята в индустриална зона "Раковски" е собственост на "Сиенит холдинг", който разработва петте индустриални зони около Пловдив. Компанията има опит в работата с много инвеститори в района, включително и доставчици за автомобилната индустрия.

Инфраструктурно предимство на терена в Калековец е, че е напълно чист за строителство. Той има достъп до магистрала, но ще има нужда от инвестиции за покриване на изискваните два четирилентови пътя, две захранвания с ток, газ и вода и жп достъп (за да може да продължи работа при авария).

Влизането в индустриална зона "Раковски" на гигант като Volkswagen ще се отрази и на останалите десетки големи производители наоколо, коментират експерти. Това означава вдигане на заплащането и още по-ожесточена конкуренция за кадри в автомобилната индустрия, коментират отсега експерти.

Бъдещият завод на Фолксваген пък ще върне самочувствието на Пловдив като пионер в автомобилната ни индустрия. Именно под тепетата през 60-те години на миналия век започват да правят леките коли "Булгаррено".

Ще имаме повече от един автозавод

Архитект Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България" (АКБ)

Ние от АКБ сме работили над 10 години, за да бъде забелязана България. И съм уверен, че ще имаме повече от един завод за автомобили през следващите години. Ефектът върху икономиката ще бъде много голям. Но хората от бизнеса не обичат да говорят прибързано, а ще коментират когато има конкретни резултати.

Премиерът няколко пъти намекна за инвестицията

Премиерът Бойко Борисов няколко пъти намекна, че Фолксваген най-вероятно ще изберат именно България за новия си завод в Източна Европа. За първи път това стана при представянето на листата на ГЕРБ и СДС за евровота.

Борисов обаче се застрахова, че не иска да вдига шум предварително, както направи сръбският президент Александър Вучич, разтръбил как страната му предлага най-добри условия за VW.

„Трябва да си мълчим, за да може да се случат нещата". Така Борисов отговори на въпрос за чаканата инвестиция на Volkswagen, когато инспектира Раковски преди визитата на Франциск.

Следващият намек, че работата се пече, беше на Гергьовден. Тогава премиерът дойде под тепетата заради казуса с парка в квартал Кършияка.

Борисов заяви, че е на посещение в Пловдив не само, за да се срещне и успокои протестиращите, но и заради много важен проект. Той беше придружаван от финансовия министър Владислав Горанов и вицепремиера Томислав Дончев. После подметна, че ако този проект стане, ще идва доста често в Пловдив.
Нов сигнал Борисов даде в сряда, когато участва в предаването „Лице в лице” по bTV.

Той обясни, че бордът на директорите на няколко от най-големите компании в Европа е бил в България през последните дни, като делегацията е огледала от въздуха площадката, където се обмисля многомилиардна инвестиция.

„Тези, които дойдоха с частен самолет, искаха да облетят целия район, където вероятно би била инвестицията им – да видят съседите, да видят комуникациите, да видят града”, обясни премиерът, но пак не каза името на чуждестранния инвеститор.

Концернът има дълъг списък от условия

От Volkswagen имат много конкретни изисквания, на които трябва да отговаря терена за бъдещия завод. На първо място става въпрос за огромна площ - около 4000 декара. Обектът трябва да има достъп до индустриално електричество с голям капацитет (поне 20 МW), газопреносна мрежа, водоснабдяване, магистрала, близост до летище, ЖП-транспорт, определeни екоизисквания и др.

Заводът ще отговаря на последните изисквания в индустрията и ще включва халета за отделните дейности - поточни линии, боядисване, металообработка, тоест целият процес по подготовката, изпитанията, сглобяването и складирането на готовите автомобили.
От Volkswagen преценяват и каква държавна помощ ще получат от всяко правителство и каква е наличната работна ръка в областта на планирания завод.

Хитлер нарежда да се направи кола за народа

Историята на концерна „Фолксваген“ започва през есента на 1933 г. в една от залите на хотел „Кайзерхоф“ в Берлин. Тогава Адолф Хитлер нарежда на Якоб Верлин, представител на Даймлер-Бенц, и Фердинанд Порше да създадат кола за народа.

Става въпрос за здрав, сигурен автомобил, струващ не повече от 1000 райхсмарки. Освен това, автомобилът трябва да се произвежда в нов завод, олицетворяващ „нова Германия“.

На лист хартия той нахвърля скица, означава основните точки от програмата и пита за името на конструктора, който ще носи отговорността за изпълнението на правителственото задание. Якоб Верлин предлага кандидатурата на Фердинанд Порше. Наричат бъдещия автомобил „Фолкс-Ваген“ („народен автомобил“).

На 17 януари 1934 г. Фердинанд Порше изпраща чертежите на прототипа на народния автомобил, създаден на базата на разработения по-рано Porsche Typ 60, в Райхсканцеларията на Германия.