Дори и по време на криза, железопътните компании никак не са евтини. Американският ЖП превозвач Kansas City Southern отхвърли оферта за придобиване от Blackstone Group и Global Infrastructure Partners, която би оценила компанията на 23 милиарда долара, съобщава Bloomberg.

Предложението беше с премия от 17% над пазарната цена на акциите. Според анализаторите, цитирани от изданието, оценката е такава, че все едно пандемията и сривът в пътуванията, до който тя доведе, въобще не се е случвала.

Частните инвестиционни фондове в момента разполагат с рекордни количества кеш и са склонни да плащат щедро за изгодни сделки. Борсовите индекси обаче също са близо до рекордните си нива и потенциално доходоносните инвестиции не се намират толкова лесно.

Само през 2019 година частните инвестиции в инфраструктурни проекти са били на стойност 98 милиарда долара, пише още изданието.

След вълната от сливания и придобивания в ЖП сектора през 90-те години на миналия век, в момента в Северна Америка има седем водещи компании. Kansas City Southern е най-малката от тях, което я прави е най-подходяща за придобиване.

Ако сделката бе станала факт, тя щеше да е първото придобиване на железопътна компания от 2009 година насам, когато инвестиционният фонд на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway купи Burlington Northern Santa Fe за сумата от 36 милиарда долара в разгара на световната финансова криза.

"Това е възможност за покупка на бизнес, който ще просъществува още 100 или 200 години. За подобни неща няма как да получиш отстъпка", заяви тогава Бъфет.

През последните няколко години ЖП компаниите увеличиха пазарната си стойност, след като успяха да съкратят разходите за заплати и за подвижния състав, с който оперират.

Berkshire Hathaway плати цена, надвишаваща 18 пъти очакваната печалба на Burlington Northern Santa Fe за 2010 година. Сега Blackstone Group и Global Infrastructure Partners предложиха на оферта, равняваща се на Kansas City Southern съотношение цена/печалба на акция от 25 пъти.

Акционерите обаче изглежда не се трогнаха кой знае колко от отказа на офертата. Очакванията за финансовите резултати на компанията са високи, тъй като, според анализаторите, цитирани от Bloomberg, тя ще спечели от усилията на американските компании да локализират веригите си на доставка. ЖП превозвачът има силни позиции в товарните превози между САЩ и Мексико.

Още в началото на септември обемите на превозените товари се върнаха на предкризисните си нива, обяви главният финансов директор на Kansas City Southern Майк Ъпчърч.