Корабната индустрия преживя втора поредна кибератака в рамките на седмица, съобщава Bloomberg.

Това повдига опасенията за евентуални прекъсвания във веригите за доставка, които вече бяха сериозно засегнати от разпространението на COVID-19.

Освен това кибератаката идва в навечерието на най-натоварения сезон от гледна точка на потреблението.

Международната морска организация към ООН, която е един от регулаторите за спазването на международното право в корабоплаването, обяви в четвъртък (1 октомври), че системите ѝ са били обект на хакерска атака.

Много от дигиталните услуги на организацията в момента са недостъпни. Поражения са нанесени и върху нейния уебсайт, както и върху вътрешните ѝ системи.

По-рано тази седмица и френската плавателна компания CMA CGM, която е един от най-големите контейнерни превозвачи в света, се оплака, че системите ѝ са били атакувани.

Базираната в Марсилия компания съобщи, че офисите ѝ постепенно възстановяват своите връзки с мрежата.

В резултат на кибератаките обработката на поръчките и документите на клиентите на CMA CGM беше забавена.

Френската компания е в Топ 5 на морските контейнерни превозвачи, през които преминават 65% от глобалните доставки, припомня изданието.

През последните няколко години дигиталните инциденти в мореплавателната индустрия зачестиха значително. Най-голямата хакерска атака досега беше зивършена срещу базираната в Копенхаген, Дания, A.P. Moller-Maersk през 2017 г.

Размерът на финансовите щети за компанията надхвърли 300 милиона долара.

Обвиниха тийнейджър за мащабната хакерска атака срещу TwitterПри нея бяха хакнати профилите на популярни личности, а целта бе потребителите да бъдат подведени да изпращат на хакера биткойни

"Този случай привлече вниманието на кибепрестъпниците към корабоплаването, тъй като те разбраха, че някои от компаниите в сектора са силно уязвими. Ако компютърните системи на превозвачите не работят, те не могат да обработват поръчки, да запазват контейнери и да товарят кораби, което означава, че не могат да генерират и приходи.

Таргетираните атаки срещу тези компании са много атрактивни за хакерите, които разбиват системите, за да искат откупи", обяснява Кен Мънро от Pen Test Partners - компания, специализирана в сферата на киберсигурността.

Все още не е ясно дали този тип нападения ще бъдат временна пречка за плавателната индустрия или ще се превърнат в постоянна заплаха. В краткосрочен план обаче те със сигурност нанасят сериозни щети на компаниите, смята Лий Класков от Bloomberg Intelligence.

Още повече, че настоящият момент и без това е тежък за превозвачите, които се опитват да се възстановят от ударите, нанесени от пандемията от COVID-19.

Много от корабните компании ограничиха капацитета си в очакване на тежка глобална рецесия, но всъщност ръстът на онлайн търговията запази нивото на търсенето по отношение на международните доставки.

В резултат на това цената за пренасянето на товарни контейнери през Тихия океан се утрои от началото на годината.