От 1 януари застрахователите на кораби спират да покриват военни рискове в Русия, Украйна и Беларус, след като големите презастрахователи се изтеглиха от региона под натиска на големи загуби, съобщава Reuters, позовавайки се на информация на няколко P&I клуба.

P&I (Protection and Indemnity - Защита и обезщетение) e полицата, която собствениците на кораби купуват, за да се защитят срещу искове за отговорност от екипаж, пътници и трети страни. Тези искове включват сблъсъци, загуба на товари, имуществени и екологични щети и др. Тъй като задълженията по исковете могат далеч да надвишат стойността на един кораб, собствениците са установили още през 19 век, че най-рентабилният начин за закупуване на P&I полица е чрез клубове с нестопанска цел от съмишленици – собственици на кораби.

Презастрахователите обикновено подновяват своите 12-месечни договори от 1 януари, давайки възможност на своите клиенти да намалят експозицията си към рискови събития, каквото е войната в Украйна, след като сериозно пострадаха от конфликта, както и от урагана Йън, ударил през лятото Флорида.

Считано от 1 януари P&I клубовете American, North, UK и West вече не са в състояние да предлагат покритие за рискове от войната в региона, съобщават те на сайтовете си. Въпросните клубове са сред най-големите P&I застрахователи, покриващи около 90% от плаващите в световния океан кораби.

Изменението на климата може да струва милиарди на пенсионните фондове в ЕСТова показва стрес тест, обхванал 187 пенсионни фонда с общо над 1,98 трилиона евро активи в 18 страни от ЕС

P&I клубът UK съобщи на 23 декември, че проблемът възниква поради липсата на възможност за презастраховане на презастрахователите, известна като ретроцесия. "Презастрахователите от клуба вече не могат да осигуряват презастраховане от военни рискове на територията на Русия, Украйна и Беларус", посочват от UK.

American посочва, че е получил съобщение от своите презастрахователи, че спират да покриват рискове, свързани с войната в региона, което го принуждава на свой ред да прекрати своите застраховки.

Мярката на застрахователите означава, че за корабособствениците ще бъде по-трудно да направят застраховки на плавателните съдове, ще увеличи цените и дори може да накара много кораби да плават незастраховани, казват източници от сектора.

Презастраховане и ретроцесии в сектора предлагат глобални компании като Hannover Re, Munich Re и Swiss Re, както и играчи от Lloyd's в Лондон.

Reuters съобщи по-рано този месец, че предложената договорна клауза, разпространена от презастрахователите, изключва искове, свързани с войната, както за самолети, така и за кораби в Украйна, Русия и Беларус. Японското правителство призова застрахователите да поемат допълнителни рискове, за да продължат да предоставят застраховка за морска война за превозвачи на втечнен природен газ (LNG) в руски води, каза тази седмица високопоставен служител от министерството на индустрията, допълва агенцията.